Det ser ut som om problemet är fixat. :)

Nätbolaget skickade hit ett par elektriker för att kolla PEN-anslutningen, vilken det givetvis inte var något fel på. Besöket gav mej dock ett gyllene tillfälle att diskutera saken direkt med dem som jobbar med nätet.

Det visade sig att vår 10 kV-ledning matas från två håll för att skapa redundans, och nu fick jag veta att den ena frånskiljaren hade havererat strax före midsommar samtidigt som mina problem började.

Men den lagades direkt, eller?? sade killen och tittade på mej.. Nix, kunde jag intyga eftersom vi inte haft några långa planlagda avbrott på hela sommaren. Det tar tre timmar att byta en frånskiljare, och sådana annonseras alltid i förväg.

Det blev inspektion på plats och det visade sig att man i stället för att byta frånskiljaren hade man lämnat den öppen och gått på semester. :| Ledningen matades alltså enbart från andra hållet. I den matningspunkten finns en stor 70 kV transformator och två vindkraftverk om 2 MW vardera som hänger på 10 kV sidan, dvs är direkt ihopkopplade med min ledning.

Igår byttes den trasiga frånskiljaren och allt fungerar perfekt. :thumbup: Inga synliga övertoner, och klockorna går som, well, klockor.

Om ledningen i skrivande stund även är inkopplad mot vindkraftverken vet jag inte, men jag skulle tro att flimmret berodde på att även frånskiljaren i den änden är kass.

Övertonerna runt 2,5 kHz skapades antagligen av resonans i nätet, och det ändras givetvis beroende på hur ledningarna kopplas. Vi får se om de återkommer.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Grattis!

(Undrar om någon annan drabbats nu :))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.