2 166 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur kopplar man S0 pulsutgången på elmätare i normcentral på rätt sätt?
Nu har elektrikern varit här och satt upp min nya fina tre raders Hager central. I den sitter än så länge hela fyra dvärgbrytare och tre elmätare. Har förberett huset för 1-wire och annat smått och gott genom att dra en fyrledare (Nexans EKKX 2x2x0,5). Den kabeln är ju inte godkänd för mer än 100V vid drift så jag antar att jag behöver ha en annan kabel internt i centralen.
Tänker mig att man sätter något slags uttag (i botten eller sidan av centralen), t.ex. Cliffcon 68 som är godkänd för 230V, finns ju matchande stickproppar till den.
Till den drar man sedan en lämplig ledare. I själva mätaren (http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/117-mid-certifierad-1-fas-elmatare.html finns täcklock för 230V delarna, men i övrigt annars används ju enkelisolerade ledare i centralen.
Att använda lysdioderna för loggning är inte ett alternativ då det blir för trångt och meckigt, föredrar kabelbundet.
Tänker mig att man sätter något slags uttag (i botten eller sidan av centralen), t.ex. Cliffcon 68 som är godkänd för 230V, finns ju matchande stickproppar till den.
Till den drar man sedan en lämplig ledare. I själva mätaren (http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/117-mid-certifierad-1-fas-elmatare.html finns täcklock för 230V delarna, men i övrigt annars används ju enkelisolerade ledare i centralen.
Att använda lysdioderna för loggning är inte ett alternativ då det blir för trångt och meckigt, föredrar kabelbundet.
Jag använder en vanlig signalkabel, samma som för telefon. Det är bara en brytare som sitter som S0 utgång. Den ska matas med 5V och det gör du genom en 1-Wire räknare.fredl skrev:Nu har elektrikern varit här och satt upp min nya fina tre raders Hager central. I den sitter än så länge hela fyra dvärgbrytare och tre elmätare. Har förberett huset för 1-wire och annat smått och gott genom att dra en fyrledare (Nexans EKKX 2x2x0,5). Den kabeln är ju inte godkänd för mer än 100V vid drift så jag antar att jag behöver ha en annan kabel internt i centralen.
Till den drar man sedan en lämplig ledare. I själva mätaren ([länk] finns täcklock för 230V delarna, men i övrigt annars används ju enkelisolerade ledare i centralen.
Klicka här för att svara