Har lite ångest var jag ska sätta vägguttaget i badrumsskåpet.
Eller jag har egentligen mer oro för att saker kommer trilla ut ur skåpet och skada porslinet. Skulle valt spegel istället.
Tänkt att användas till, tja jag vet inte, Hårtorken kanske.
Eluttag i kommoden också.
Höger eller vänster sida. Uppe, mitten, eller nere?
Äh, hur är er erfarenhet, vad är standard, vad hade ni valt?
Eller jag har egentligen mer oro för att saker kommer trilla ut ur skåpet och skada porslinet. Skulle valt spegel istället.
Tänkt att användas till, tja jag vet inte, Hårtorken kanske.
Eluttag i kommoden också.
Höger eller vänster sida. Uppe, mitten, eller nere?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Översta raden - då kanske man stöter till saker som trillarner.
- Understa raden - då bästa hyllan bort, fast och andra sidan mindre med skit som kan trilla.
- Vänster sida - känns naturligare.
Äh, hur är er erfarenhet, vad är standard, vad hade ni valt?
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Tjaa. jag har ett uttag i övre högra hörnet. Som aldrig någonsin använts.
Ett litet tips ang. oron för saker som kan ramla. Jag råkade ut för att hyllbärarna satt väldigt löst i sina hål. De satt bra när skåpet monterades, men 2 år senare så verkade hålen ha växt, så att hyllbärare helt enkelt ramlade ut, varvid hyllan tippar och förpassar hela sitt innehåll ner på komoden.
Jag har åtgärdat genom att sätta en liiiten klick lim (PL400) på varje hyllbärare i hålet.
Ett litet tips ang. oron för saker som kan ramla. Jag råkade ut för att hyllbärarna satt väldigt löst i sina hål. De satt bra när skåpet monterades, men 2 år senare så verkade hålen ha växt, så att hyllbärare helt enkelt ramlade ut, varvid hyllan tippar och förpassar hela sitt innehåll ner på komoden.
Jag har åtgärdat genom att sätta en liiiten klick lim (PL400) på varje hyllbärare i hålet.
Fundera över vad du har tänkt att använda uttaget till. Ska det vara till hårtorken kanske man helst vill ha luckorna stängda, och då kanske uttaget helt enkelt ska sitta på utsidan av skåpet?
Ska det vara till att ladda eltandborste/rakapparat så bör det väl sitta vid den hylla som du tror att du kommer att ha respektive sak på.
Hos oss sitter en spegel med hylla över kommoden, med ett vägguttag precis intill. Perfekt både till eltandborsten och hårtorken. För laddning av andra prylar satte vi ett uttag längst upp i högskåpet.
Ska det vara till att ladda eltandborste/rakapparat så bör det väl sitta vid den hylla som du tror att du kommer att ha respektive sak på.
Hos oss sitter en spegel med hylla över kommoden, med ett vägguttag precis intill. Perfekt både till eltandborsten och hårtorken. För laddning av andra prylar satte vi ett uttag längst upp i högskåpet.
Tänkte ha all större bröte (som är fallrisk) i kommoden, såväl eltandborste och dess laddare.
Skåpet är såpass brett så man kollar i vanliga fall bara på en dörr ändå, så att ena är öppen eller stängd till kabeln kläms gör nog inget.
Kan inte ha utanför då det blir förnära duschkabin eller badkar. Såvida inget uttag är godkänt för detta.
Mindre än 2 meter bakom än finns ett eluttag vid dörren/Strömbrytaren till belysningen.
Men jag vet inte, det är intressant att samtliga av er säger att ni aldrig använder uttagen.
Fast vad säger era fruar, dessa använder ju alla tänkbara el-prylar.
Om man nu ska stå och locka håret eller annat, då är det väl inte käckt att behöva ha en låda utdragen = stå längre ifrån spegeln tänker jag.
Skåpet är såpass brett så man kollar i vanliga fall bara på en dörr ändå, så att ena är öppen eller stängd till kabeln kläms gör nog inget.
Kan inte ha utanför då det blir förnära duschkabin eller badkar. Såvida inget uttag är godkänt för detta.
Mindre än 2 meter bakom än finns ett eluttag vid dörren/Strömbrytaren till belysningen.
Men jag vet inte, det är intressant att samtliga av er säger att ni aldrig använder uttagen.
Fast vad säger era fruar, dessa använder ju alla tänkbara el-prylar.
Om man nu ska stå och locka håret eller annat, då är det väl inte käckt att behöva ha en låda utdragen = stå längre ifrån spegeln tänker jag.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Om det är nära duschen så är det väl för nära även inne i skåpet.
Jag bad om att tråden flyttades till el-kategorin för att nå fler el-kunniga.
Duschkabinens vägg är kanske 30cm ifrån skåpet. och då kanske 130 till vattenanslutning
Andra sidan skåpet är badkaret.
Alternativen jag ser vore
Det finns väl IP44 uttag, men det hjälper inte rent lagmässigt eller?
Duschkabinens vägg är kanske 30cm ifrån skåpet. och då kanske 130 till vattenanslutning
Andra sidan skåpet är badkaret.
Alternativen jag ser vore
- Vägguttag inne i skåpet
- Vägguttag vid sidan om skåpet.
- Vägguttag i skåpets stomme så det blir som infällt, nås utifrån.
Det finns väl IP44 uttag, men det hjälper inte rent lagmässigt eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Med skåpet inklämt mellan badkar och duschkabin blir placeringen av uttag lite problematisk. En duschkabin kan normalt betraktas som "torr" utanför, men gamla regler förordade ändå 60 cm till uttag och strömbrytare. Så här gäller i så fall 60 cm från badkarskant och 60 cm från duschkabin. Lämnar det en lucka i mitten för ett uttag?
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10188888801&f=1
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10148888801&f=1
http://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10188888801&f=1
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Ip44 uttag hart man ingen nytta av i badrum. Uttag får inte placeras i de områden där IP44 prylar annars är tillåtna.
Klicka här för att svara