Har jobbat som elektriker 2 år för 25 år (hemmapulare numer..:rolleyes:) sedan, kommer nu i håg varför jag la ner den karriären.. Har kört fast.

En vacker dag slutatade plötsligt vägguttag i tvättstuga (hus byggt -70) att fungera efter ett strykjärn varit inkopplat.

*Säkring hel.
*FAS-Nolla =0V (eller rättare sagt mellan 5-35 v, induktiv spänning ?)
*FAS-JORD= 0V
*Resistansmätt Jord+Nolla u.a.
*Dragfjäder tar tvärstopp efter 2 m
*" ledningsökare http://www.conrad.se/?websale8=conr...conrad-se&queryFromSuggest=1&refKey=1fyMqUQV6 ger oklara fynd, troligt vis på att det ligger värmegolv . Dock ton i aktuell säkringskopp. Kanske man kan använda denna på annat sätt ?
* Ingen lös kabel i elcentralen, kommer ej åt VP rör för att gå bakväg. Ingen rörelse i dosa när jag drar i FK vid central heller..
*Har tagit upp vägg längs med golv, tyvärr dyker VP ner under golvreglar och försvinner i oklar rikting..
*Nått mer man skulle kunna mäta ?

Inte f...n :mad:kan väl 1,5FK brinna upp av ett helt vanligt strykjärn (inget annat inkopplat på den gruppen)

Tacksam för inspiration och tips

Är det gängsäkringscentral? Har du inspekterat säkringen så att du är säker på att den är hel? Den lilla färgglada plutten brukar ha en tendens att inte lossna fast än smälttråden inuti brunnit av vilket man då kan bli lurad av.

//Patrik

Tackar för svar Patrik! Har testat flera 10A säkringar Utan resultat.

Vad har du för proppskåp? Du körde ledningssökaren med tillhörande penna väl? Min är klippt värdelös så jag kör ringarn(en liten diod och en ikon på en högtalare) i multimetern. Det piper när du lägger ihop mätpinnarna(?!?!) Testat alla tre kablar en efter en? Om du inte når, släng på en kabel runt ena pinnen, vira ihop med kabeln i proppskåpet som tillhör gruppen o andra pinnen till uttaget. Tveksamma signaler lär märkas.
Annars...megga.

Ps. Har du testat mäta isatt propp?

Det finns ingen ''hemlig '' kopplingsdosa i väggen eller golvet som någon hempulare fixat vid någon ombyggnad?? Det gäller att undersöka vilka mer saker drivs av den säkringen och om dom fungerar.

Är det omöjligt att laga felet utan att riva golvet eller väggen....
Då finns det möjlighet att fördela 3 fas tvättmaskinsanslutning idag när dessa maskiner troligtvis är enfas. Då använder man en fas o nolla till tm och en fas o nolla till torktumlaren och en fas o nolla till vägguttag i tvättstugan. Den lösning kräver att jordfelsbrytare är monterad.

Redigerat:
Mikael_L
Hammarhajen skrev:
Har jobbat som elektriker 2 år för 25 år (hemmapulare numer..:rolleyes:) sedan, kommer nu i håg varför jag la ner den karriären.. Har kört fast.

En vacker dag slutatade plötsligt vägguttag i tvättstuga (hus byggt -70) att fungera efter ett strykjärn varit inkopplat.

*Säkring hel.
*FAS-Nolla =0V (eller rättare sagt mellan 5-35 v, induktiv spänning ?)
*FAS-JORD= 0V
*Resistansmätt Jord+Nolla u.a.
*Dragfjäder tar tvärstopp efter 2 m
*" ledningsökare [länk] ger oklara fynd, troligt vis på att det ligger värmegolv . Dock ton i aktuell säkringskopp. Kanske man kan använda denna på annat sätt ?
* Ingen lös kabel i elcentralen, kommer ej åt VP rör för att gå bakväg. Ingen rörelse i dosa när jag drar i FK vid central heller..
*Har tagit upp vägg längs med golv, tyvärr dyker VP ner under golvreglar och försvinner i oklar rikting..
*Nått mer man skulle kunna mäta ?

Inte f...n :mad:kan väl 1,5FK brinna upp av ett helt vanligt strykjärn (inget annat inkopplat på den gruppen)

Tacksam för inspiration och tips
Efter den här utförda felsökningen skulle jag själv gå vidare med:
1. det Patrik skrev, kolla säkringen, ohm-mät proppen.
2. Med säkring i (påslagen) mät om det är spänning på gruppens fasledare. (trådarna som går in i röret).
3. Dra en lång FK, mellan uttag och gruppcentral och ohm-mäta alla tre ledare som går i röret, dvs kolla om fas, nolla och jord är hela, hela vägen mellan säkring och uttag.

felar det vid #3 så skulle jag satsa stenhårt på den "hemliga" kopplingsdosan eller fulskarven, någonstans, som tobbe_3 är inne på.

Ser bottendelen i säkringshållaren i centralen OK ut? Inte bränd eller missfärgad?

• Gilla
Dodger
  • Laddar…
Första frågan: Är du säker på att denna grupp inte matar något mer?

Mätningarna visar ju med skapligt stor sannolikhet att fasledaren är av någonstans (då räknar jag även in säkringen med hållare som möjlig felkälla). Eftersom mätningen visade 0V både mot nolla och mot jord, så kan vi (nästan) anse det bevisat att det inte finns spänning fram till uttaget.

Att ledningen skulle gå av plötsligt känns omöjligt, såvida du inte haft någon kraftig sättning som klippt av ledningen. Däremot så skulle en dålig koppling (jag förustätter att du kollat kopplingarna på själva uttaget) mycket väl kunna brinna upp även för ett strykjärn, som väl är på minst 1000W. Så leta kopplingsdosor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.