Tjena

Mitt första inlägg här. Renoverar hus men är kass på el.

1. Vi har rivit ut övervåningen och håller på med nytt ytskickt. Allt rullar på bra...meeeen:

2. Glömde å skriva upp volten på spisen och ska nu köpa en ny (med montering).

3. Fråga.

I proppskåpet står för spisen: 3-fas, 16a, 2,5mm2, är de 400v spis då?

Ja sannolikt. Du har i alla fall möjlighet till en spis med 400 V matning, så välj en sådan. (Vad som faktiskt är inkopplat måste du egentligen titta på själva spisens inkoppling för att se/läsa/mäta).

Tackar...lysande snabbt svarat...då börjar vi å spana spis:)

Det är inte säkert att det är nolla framdraget till dosan/kontakten för spisen, för att vara säker på det så måste du öppna dosan/kontakten och titta.
Skruva ur/vippa ner säkringarna som går till spisen innan du öppnar dosan/uttaget för att vara på den säkra sidan.
Om du har nollan framdragen så ska det vara fem trådar i dosan/uttaget.
Hur gammalt är huset?

Läs "Spisbibeln" av Bo Siltberg här på bygga hus, där står det en massa matnyttigt.
http://www.byggahus.se/forum/el/217948-nya-spisbibeln.html

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Ja sannolikt. Du har i alla fall möjlighet till en spis med 400 V matning, så välj en sådan. (Vad som faktiskt är inkopplat måste du egentligen titta på själva spisens inkoppling för att se/läsa/mäta).

Man har en möjlighet till en 400 V spis MEN
Man har även en möjlighet till en 230 V (om nollan finns framme.)

Ska man nu vara hipp och modern så är det induktionshäll som gäller och de verkar bara finnas som 230V OCH att de går att koppla in på 2 eller 3 faser.

Enkelt eller hur.

Protte

Även glaskeramikhällar går ofta att koppla på 2 faser. En fas 230 Volt med 16 A ger ungefär 4 kW, två faser ger 8 kW och det räcker för de flesta hällar. En vanlig metod i äldre hus (70-tal och tidigare) är att man kör med häll och flyttar ugnen till ett högskåp. Om man inte vill dra nytt kan elektrikern då dra två faser från kopplingsdosan där spisen var till hällen (oftast på samma plats eftersom utsuget till fläkten sitter där det sitter) och bryta ut en fas och dra dit ugnen sitter. Ingen svår eller dyr sak. Och de flesta ugnar nöjer sig med en fas 230 V 16 A. Och som andra sagt se till att nollan är framdragen. Annars drar en elektriker snabbt in en nolla eller varöfr inte byta matningen till en ny.

Ok:)...jag är stolt ohipp...blir ett vanligt vitt skåp me häll å ugn...ska kolla trådarna när jag kommer hem. 5 trådar altså? Dosan är redan borta å gamla spisen har jag skruvat bort å slängt. De här är ett riktigt kanonforum måste jag säga.

Fyller på med en fråga.

Tänkte först låta stället jag köper spisen hos instalera den men har ju lite annat småkrafs då de gäller el oxå. Tex ska jag byta ut några infällda strömbrytare mot dimmrar. Och sätta belysning från befintlig dragning i köket.

Kanske billigare å hämta spisen själv å låta samma utomstående elektriker göra allt.

Någon som har pålitlig elektriker i väsby/norrorts trakten (vitt med rot)?

Helst nästa vecka.

Tycker jag kan kosta på mig de då jag gör allt annat själv. El gillar jag dock inte.

Demmpa huset är från -72

Har kollat upp lite.

Från väggen kommer tre svarta tåtar och en gul/grön. Dom sitter i en "sockerbit" uppmärkt med 380v ,2,5mm2. (Förutsätter att de är 3 faser och jord?)

Från spisen gick 4 tåtar

1 brun till svart i väggen
1 blå till svart i väggen
1 svart till svart i väggen
1 grön/gul till grön/gul.

Saknas nollan då antar jag.

Tog bilder på hur de va kopplat innan jag slängde spisen:)

Mer info har jag inte å ge.

Ska jag köpa 380/400 v?

Måste nolla dras?

Tacksam för svar

Nästan all a ugn o häll är 230 v så det får du gå efter det vanligaste är att man har 2 faser till hällen och 1 till ugnen
Så du saknar en tråd drar du i en ny kanske vit så blir den bef blå nolla som det skall vara( den gulgrön är jord)

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har en matning som inte är komplett för en 230 / 400 v spis eller spishäll. Den enda typ av spis du kan använda är 400 v 3 alltså en spis med 400 värmeelement.

Alla andra spisar / hällar kräver någon form av åtgärd i installationen. Den åtgärden kan se ut på olika sätt varav den bästa är en framdragning av en blå nolla , då blir 3 fas +nolla + skyddsjord. Ett enklare alternativ är att koppla om den ena fasledaren som nolla i båda ändar samt märka upp den blå tejp i båda ändar, det ger 2 fas+ nolla+ skyddsjord. Den lösningen är fullt tillräcklig för t.ex hällar och flertalet spisar. I det fallet matas inbyggnadsugnen separat via en egen grupp. I det fallet skall inget perilex uttag användas eftersom det inte är fullkopplat.

OBS Att koppla in en spis märkt 230 / 400 v 3 N eller 2N + jord resulterar i att spisen kan gå sönder samt brandrisk

Redigerat:
Det var ju tre svarta och en grön/gul som kom ut ur väggen så det är väl en blå som skall dras in? Eller varför inte byta hela matningen när du ändå håller på? Om du ändå skall ha ut elektriker så kostar 5G2.5 kanske 50 kr per meter och jobbet är ju marginellt mer för att dra i fem trådar.

Anders_Nilsson skrev:
Det var ju tre svarta och en grön/gul som kom ut ur väggen så det är väl en blå som skall dras in? Eller varför inte byta hela matningen när du ändå håller på? Om du ändå skall ha ut elektriker så kostar 5G2.5 kanske 50 kr per meter och jobbet är ju marginellt mer för att dra i fem trådar.
Om det svårt eller ej beror övrigt montage såsom rörlängd och dimension ( bör vara 20 mm men kan vara 16 mm). Är det 16 mm och en lång o krokig rördragning då kan det bli svårt med 5 g 2.5 mm2

Att bara dra i en blå kan vara komplicerat. Den normala arbetsmetoden är att koppla ihop och smörja gammalt med nytt och dra in ett ''nytt kabelpaket''

Redigerat:
Precis som du är inne på så saknas nollan.
Det var ett plus att du var förståndig och tog kort innan du rev bort den gamla spisen.

Hur ligger spisdosan i förhållande till elcentralen, i alla tre riktningarna (X-Y-Z)?

Det som bör/måste göras är att byta ut trådarna så att du får fem trådar. Precis som några sagt så kan det vara väldigt besvärligt att få i ytterliggare en tråd i röret. kan vara svårt att "dra ut" den gamla tråden också. Allt hänger på hur rören är dragna, ju fler (skarpa) böjar ju svarare är det. Finns det möjlighet att komma åt röret längs sträckan så kan man dela röret i befintlig skarv eller sätta kopplingsdosa (som dragdosa) för att underlätta bytet.

Det kan eventuellt vara lite tunnare vp-rör än vad som gäller idag. Vårt hus är från -69/70 och det är vp15-rör istället för dagens 16-rör.

Det var redan en blå som används som fas nu,då blir den nolla nu,sn kan man såklart välja 2 faser en till ugn o en till häll
så behövs inte dras någon ny

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.