6 565 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Ta ström till belysning
Det är viktigt att använda jordfelsbrytare vid sådana arrangemang samt gärna 3 pol automatsäkring om det är automatsäkringscentral.
Oavsett centraltyp BÖR/SKALL jordfelsbrytare ingå i en sådan grupp.
Oavsett centraltyp BÖR/SKALL jordfelsbrytare ingå i en sådan grupp.
Man brukar aldrig använda 6A till någonting nuförtiden. Det skall vara mycket speciella omständigheter till för att en nyinstallation ska säkras under 10A.
Sedan är det olämpligt att koppla element i uttag pga brandsrisken som alltid finns när man tar ut stora strömmar under lång tid. Försök om möjligt ansluta elementen fast i en kopplingsdosa.
Sedan är det olämpligt att koppla element i uttag pga brandsrisken som alltid finns när man tar ut stora strömmar under lång tid. Försök om möjligt ansluta elementen fast i en kopplingsdosa.
Redigerat:
Varför skulle det bli mer olämpligt att "dosa av" en av trefasgruppens faser och använda till en fast installerad belysning jämfört med tex ett kombiuttag (trefas CEE + enfas Schuko)?SueCia skrev:
Sådana blandningar mellan 230 v enfaslaster och mellanfaskopplae ( D -kopplade) laster är inte bra säkerhetsmässigt om man 3 polig autosäkring säkring och/ eller jordfelsbrytare. Om t.ex säkringen till enfaslastens fas löser ut p.g.a fel, då kan dom andra faserna ''bakmata'' felstället utan att dessa säkringar löser ut.Gabbe1 skrev:
Jag är införstådd med riskerna med att blanda en och trefasbelastningar på samma grupp.
Det jag frågade om var det faktum att "dosa av" en enfasbelastning har beskrivits som förkastligt i olika trådar medan användandet av kombiuttag (och tex ansluta belysning med stickpropp) verkar vara accepterat.
Det jag frågade om var det faktum att "dosa av" en enfasbelastning har beskrivits som förkastligt i olika trådar medan användandet av kombiuttag (och tex ansluta belysning med stickpropp) verkar vara accepterat.
Ja, uppenbarligen eftersom de säljs och monteras lite överallt, och precis som jag skrev så verkar det råda en allmän uppfattning om att dessa uttag är ok.
Frågan kvarstår dock fortfarande varför det är mindre ok att "dosa av" en fas och ansluta till en fast installerad belysning?
Vi får utgå från att trepolig säkring och jfb används.
Frågan kvarstår dock fortfarande varför det är mindre ok att "dosa av" en fas och ansluta till en fast installerad belysning?
Vi får utgå från att trepolig säkring och jfb används.
Redigerat:
Det är ok att ta ut en fas till belysning på det sättet, finns inget att invända mot om JFB används och numera även ett plus med trepolig dvärgbrytare. Vill man dra det lite längre använder man 1.5 mm2 och sätter inga uttag på den delen, eller så väljer man 2.5 mm2 för allt även det blir lite ovant för ögat men inget av alternativen är fel.
Allt bygger på en konventionell syn på hur något normalt utförs, detta inom varje ankdamm och inget som vanligtvis ändras över en natt.
Allt bygger på en konventionell syn på hur något normalt utförs, detta inom varje ankdamm och inget som vanligtvis ändras över en natt.
Klicka här för att svara