Hej forumet,

Jag ska lägga T2 röd. Hur testar/mäter man för att kontrollera att slingan fungerar innan man lägger på golvet? Någon som vet? Jag har googlat men hittar inget :confused: Jag vill gärna veta att slingan funkar innan elektrikern kommer och kopplar in den.

Vore mycket tacksam för svar

Lägg ihop nollan och fasen och megga mellan de båda och jord. Megga INTE mellan fas och nolla! Du kan ohm-mäta mellan fas och nolla men ohm-talet ändras med temperaturen så det ger egentligen inte så mycket.
Sen hoppas jag du vet att du inte får lägga ut kabeln själv, det ska en behörig elektriker göra för att garantin ska gälla och föreskrifter hållas.
Jag personligen skulle aldrig koppla in en värmekabel som jag inte lagt själv.

Kabel ska läggas i T2reflekta skivor, kan man inte lägga det själv ens om man låter det vara "öppet" när elektrikern kommer? Hur många ohm bör man få vid normal rumstemp? Jag vill bara kunna kontrollera att det inte finns något kabelbrott någonstans...

Jag kanske är helt blåst, men vad betyder megga?:o

Använd någon sökmotor tex Google och sök på tex "megga" eller "megga golvvärme" så finner du svar.

Jag VET inte, men normalt för värmekabel så är det två mätningar man måste göra. Dels att kolla resistansen i kabeln. Man mäter då matningen fas till nolla. Där skall då vara en resistans som motsvarar den förväntade effekten. Enl. formeln U i kvadrat / R. Där U är 230 och R är den uppmätta resistansen. Resultatet blir då effekten i watt.

Nu är T2röd en "självreglerande" kabel, jag är inte helt säker på att den beter sig enl. normala elektriks lagar, Så formeln kanske inte stämmer för T2 Röd.

Den andra mätningen som säkerhetsmässigt är viktigare. Det är en isolationsmätning. Den gör man med en isolationstestare. Då mäter du mellan de två ledarna (fas o nolla) sammankopplade och mot jordstrumpan på kabeln. Då mpste du använda en isolationstestare som kan mäta resistans med en mätspänning på minst 500V.

Det är en isntrumenttyp som vi hempulare oftast inte har, så kalla dit elektrikern nu innan du gjuter igen över kabeln. INstrumentet finns ex. på Kjell o Company för en fryg tusenlapp, såvitt jag vet billigast.

Det är viktigt att en isoaltionsmätning görs med hög spänning. För att OM du har en spricka i isoleringen, så kanske inte ledaren ligger i direkt kontakt med jord. Så när du mäter med en vanlig multimeter som kanske lägger ut 5V som mätspänning, ser den inget fel. När kabeln utsätts för 230V i vanlig drift så kan strömmen "hoppa", du får ett överslag. I vacuum och när det är helt torrt så slår det över ca 1mm per tusen volt. Men när strömmen kan krypa över en isolerande yta och få hjälp av fukt i luften så räcker det med avsevärt kortare avbrott för att det skall bli överslag. Man brukar kräva 8mm krypavsånd säkerhetsmässigt i elsäkerhetssammanhang för 230V när man konstruerar.

har du pratat med elektrikern i förväg?

Att lägga ut värmekabel är ett behörighetskrävande arbete, så det är stor risk att din elektriker vägrar befatta sig med en kabel som du lagt ut själv. Det är dock ganska vanligt att man gör så, men kolla med elektrikern innan du gjuter fast kabeln.

Jag läste inte all inläggen innan jag skrev det sista. Om du har golvet öppet så är det visserligen fortfarande rent formellt olagligt att lägga kabeln själv, men så vitt vi vet här har ingen någonsin blivit dömd (kan ge 12 månader fängelse).

En elektriker bör inte ha några jätteinvändningar mot din läggning då, det är ju lätt att rätta till om det går att se vad du gjort. Men elektrikern bör komma och kontrollmäta ytterligare en gång, efter ingjutningen.

Om jag förstår det hela rätt är det alltså sprickor i isoleringen som är värsta fienden, inte kabelbrott. Det lirar ju med uppmaningen från tillverkaren att inte böja kabeln snävare än en radie på 40mm... Tack för infon... Jag får helt enkelt kontakta elektrikern i förväg och höra efter vad han känner sig bekväm med.

Tack och bock för all feedback :)

Njaa. Vet inte om sprickor är så sannolika heller. Jag tror att en vanligare skada är att man med ett verktyg råkar skära igenom isoleringen, ex i sambande med gjutning. Det kan ge samma typ av problem. Isoleringen blir skadad, men ingen uppenbar kontakt mellan ledarna. Men med för dåligt krypavstånd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.