3 127 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Placering av huvudbrytare
Är det givet (så som i praxis som man önskar följa, alternativt någon byggstandard) att huvudbrytare i centralen är placerad uppe till vänster i en modern normcentral?
Anledningen att jag frågar är att jag kommer ha två centraler, en ovanför mätartavlan och en till vänster om. Den ovanför mätartavlan har inkommande men säkringar till förbrukare kommer förvisas till centralen till vänster om mätartavlan. Funderar då på om huvudbrytaren kan bo i den övre centralen eller är det bara muppigt?
Anledningen att jag frågar är att jag kommer ha två centraler, en ovanför mätartavlan och en till vänster om. Den ovanför mätartavlan har inkommande men säkringar till förbrukare kommer förvisas till centralen till vänster om mätartavlan. Funderar då på om huvudbrytaren kan bo i den övre centralen eller är det bara muppigt?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
jag tycker alltid att man ej ska blanda centraler i varandra även om de sitter kloss an varandra.
Du behöver egentligen inte ha en HB i centralen. Dock anser jag att man ska ha möjlighet att kunna bryta ner varje central separat så att resterande anläggningar kan vara i drift.
HB kan sitta var som i en central. Dock i 99/100 så sätter man en huvudbrytare längst upp till vänster i en central följt av Jordfelsbrytare och säkringar.
Du behöver egentligen inte ha en HB i centralen. Dock anser jag att man ska ha möjlighet att kunna bryta ner varje central separat så att resterande anläggningar kan vara i drift.
HB kan sitta var som i en central. Dock i 99/100 så sätter man en huvudbrytare längst upp till vänster i en central följt av Jordfelsbrytare och säkringar.
Du kan placera den som du tycker passar bäst, och i detta fallet kan det ju vara i den ovanför mätartavlan. Men iofs brukar det finnas en i tavlan och den räcker, kanske tänker du på att den numera sitter lite olämpligt före de nya fjärravlästa mätarna?
Centralen som hamnar ovanför mätartavlan gör det eftersom det är där alla rören kommer ut ur vägg och tak samt matning kommer underifrån. Där är dock inte plats till någon större central som täcker mitt behov, därav en större central till vänster om mätartavlan. I den övre centralen tänkte jag typiskt huvudbrytare då det ju är där inkommande matning ändå hamnar, samt en del tidur, trafos, effektvakt och lite annat lullull. Typiskt normapparater som inte är säkringar.
Den som sitter i tavlan fungerar ju utmärkt som huvudbrytare, det är den enda jag har idag i anläggningen. Nackdelen är att jag har en förvaringsvagn framför den vilket gör den lite svåråtkomlig.
Den som sitter i tavlan fungerar ju utmärkt som huvudbrytare, det är den enda jag har idag i anläggningen. Nackdelen är att jag har en förvaringsvagn framför den vilket gör den lite svåråtkomlig.
Jag tvingade min elektriker till att lägga "huvudsäkringar" längst till vänster och sen HB och JFB. Jag har elektriker utbildning från Finland och där lägger man alltid säkringar i tavlan även om man har de "riktiga" huvudsäkringarna utomhus.
Andra elektriker som varit hit har frågat vad det är för konstig installation men jag ser det bara som logiskt. Har jag 25A trög ute och 25A snabb inne så vet jag att säkringen i tavlan inne (automatsäkring) ryker för den ute...
Andra elektriker som varit hit har frågat vad det är för konstig installation men jag ser det bara som logiskt. Har jag 25A trög ute och 25A snabb inne så vet jag att säkringen i tavlan inne (automatsäkring) ryker för den ute...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Vid överlast ja. Vid kortslutning så är det inte alls säkert (tvärtom så är diazeder typiskt snabbare i kortslutningsområdet).anders07 skrev:Jag tvingade min elektriker till att lägga "huvudsäkringar" längst till vänster och sen HB och JFB. Jag har elektriker utbildning från Finland och där lägger man alltid säkringar i tavlan även om man har de "riktiga" huvudsäkringarna utomhus.
Andra elektriker som varit hit har frågat vad det är för konstig installation men jag ser det bara som logiskt. Har jag 25A trög ute och 25A snabb inne så vet jag att säkringen i tavlan inne (automatsäkring) ryker för den ute...
Så frågan är vad du vinner i praktiken. Antagligen inte mycket. Om du regelbundet överlastar dina huvudsäkringar så är något fel(dimensionerat).
Mja, det är väl mer vid julkoket kanske där alla plattor, ugn, vattenkokare och dammsugare går samtidigt som bergvärmepumpen hostar igång...lars_stefan_axelsson skrev:
Att blåsa en knivsäkring på julafton är ju inte det roligaste man kan råka ut för...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
OK, är det bara på julafton det är aktuellt så kanske det inte motiverar en uppsäkring av abonemanget.anders07 skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Inte illa pinkat att ha knivsäkringar i kåken.
//Patrik
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Klicka här för att svara
