Hej!

(Jag ska inte koppla själv, men jag vill veta hur det bör göras.)

Torktumlare på gång. Idag har vi endast en tvättmaskin inkopplat på aktuell kopplingspunkt
Kopplingspunkten har jord/nolla och vad jag tror tre faser (brun, svart, svart).

Jag mätte och fick:
250V mellan jord och en av faserna (där tvättmaskinen är inkopplad idag) - OK

Jag förväntade mig samma resultat mellan jord och de resterande två andra faserna, men det verkar som bara två faser fungerar, på den sista fasen mäter jag upp 0V. Den verkar urkopplad/kabelbrott eller nåt (har bytt alla tre säkringar i aktuell grupp)

Mellan de två fungerande faserna är det 400V - OK

Jag har förstått det som att det är common practice att koppla in 230V (en-fas) maskiner på olika faser, och att det ska fungera p.g.a fasförskjutning och därmed inte belasta nolla för mycket.

Jag har nu två stycken fungerande faser, vilket är tillräckligt iofs, men det känns inte riktigt Ok.
Frågan är:
- Brukar man koppla ur en av faserna, när de inte används, i nån dosa eller så? (det ser kopplat ut i centralen)
- Bör detta utredas? Kan felet vara en källa till problem/"farligheter"?

Jag har jordfelsbrytare över hela centralen.

Tack
Johan

Du säger "jord/nolla" men jag förutsätter att du har separat nolla och jord (annars kan ju inte JFBn fungera).

En fas som mystiskt är borta bör ju redas ut - det känns inte bra. En sådan grupp bör inte ha några avgreningar (dosor) på vägen, så det kan då handla om en skada på ledningen. Men kolla det enkla först - huvudsäkringen. Du kanske saknar denna fas i hela huset!

Man brukar inte koppla bort oanvända faser. Det gör man i så fall genom att ta bort säkringen.

Mätte du verkligen så mycket som 250 V, på båda fungerande faser? Medan huvudspänningen uppmättes till 400 V? Det låter inte heller riktigt bra.

Kolla att gruppsäkringarna är hela.
Eventuellt kan någon ha tagit en säkring till en värmepump eller en diskmaskin om det saknas lediga säkringar i centralen. Men det liksom den höga fasspänningen bör följas upp.

Att ta en säkring i tvättmaskinsgruppen kan vara smart eftersom det max behövs 2 st faser till en TM / TT pelare.

Eller som det varit hos mig. Tråden till säkringshållaren för den berörda fasen varit bortskruvat. Lyft på locket i centralen och du ser det. Stäng av strömmen först!

Jord nolla är separerade. Ska mäta igen exakt mellan jord-fas samt fas-fas. Har lyft på huven till centralen och alla tre säkringarna ser inkopplade ut. Alla har hela säkringar i grupp. Ska kolla huvudsäkringar. Tack.

hyllplan skrev:
Jord nolla är separerade. Ska mäta igen exakt mellan jord-fas samt fas-fas. Har lyft på huven till centralen och alla tre säkringarna ser inkopplade ut. Alla har hela säkringar i grupp. Ska kolla huvudsäkringar. Tack.
Kompletera dina mätningar med jord-nolla och faser - nolla.

Skall vara 0 v mellan jord-nolla
Skall vara c:a 230 v faser-nolla

Mäter du mellan Jord och Fas och får spänning?

Det låter som ett allvarligt fel!
JFB borde löst ut.

jord-nolla 0v
fas - nolla 264v
fas - nolla 266v
fas - nolla 0v (provade att bryta strömmen och lättade och drog åt skruven i kopplingsblocket, hjälpte inte, kan se att det har oxiderat lite där)
fas - fas 459v

Är inte spänningen lite hög?

Huvudsäkringar hela, visuellt.
Hmm vet inte om jag kommer så mycket längre på egen hand.

Tror att din multimeter är av billigare sort eller felaktig så ta spänningarna med en nypa salt.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
tqr skrev:

JFB borde löst ut.
Hmm denna kommentar förstår jag inte
Det är 0V mellan nolla och jord alltså ska spänningen mellan
nolla - fas
jord - fas
vara samma?

ja min multimeter är nog lite frikostig med spänningen. Jag kollade vanliga vägguttag, enfas. Och den ger 266V där oxå.

Den lilla ström som flyter genom ett mätinstrument är inte tillräcklig för att lösa jordfelsbrytaren.

Jag tycker att du skall titta till batteriet i din multimeter.

Mät i centralen och kolla så du har alla faserna dit. Gärna med ett riktigt instrument då det lät som väldigt hög spänning.

tqr skrev:

JFB borde löst ut.
Nej det är inget fel utan helt rätt. Med en normal (högomig) multimeter flyter så lite felström att JFB normalt ej löser. Dock har du rätt i att exempelvis "lysdiodsprovare" kan dra så mycket ström att JFB löser.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.