6 565 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Ta ström till belysning
Sida 1 av 2
Hej
Har ett litet problem.
Har byggt en vedbod ca 10 meter från garaget. På garaget satt de ett 16 a uttag som jag nu har stoppat en dosa och skarvar kabel och grävt ner i marken till vedboden.
Så nu sitter 16a uttaget på vedboden istället.
Nu till problemet jag har.
Vill ha belysning inne i vedboden, kan jag dosa av den kabeln son går till 16 a uttaget (5g2. 5) och gå med en 3g 1.5 till belysning?
Ett annat alternativ, hade jag kunnat göra en lite central som matas från det gamla 16a uttaget och gå med en kabel 5g2.5 till 16a uttaget och en 3g1.5 till belysning?
Ge mig tips
Tack!!
Har ett litet problem.
Har byggt en vedbod ca 10 meter från garaget. På garaget satt de ett 16 a uttag som jag nu har stoppat en dosa och skarvar kabel och grävt ner i marken till vedboden.
Så nu sitter 16a uttaget på vedboden istället.
Nu till problemet jag har.
Vill ha belysning inne i vedboden, kan jag dosa av den kabeln son går till 16 a uttaget (5g2. 5) och gå med en 3g 1.5 till belysning?
Ett annat alternativ, hade jag kunnat göra en lite central som matas från det gamla 16a uttaget och gå med en kabel 5g2.5 till 16a uttaget och en 3g1.5 till belysning?
Ge mig tips
Tack!!
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
3G1,5 är vanligtvis inte OK att säkra 16A. Vill du använda dig av matningen till ditt 3-fas 16A's uttag så använd 3G2,5 och se till att ansluten utrustning är OK att säkra 16A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Frågan är redan besvarad. Se http://www.byggahus.se/forum/el/239651-central-i-vedbod.html, #16, alternativ 3.
Det handlar om indirekt elsäkerhet. Har du säkrat med 16A så bör du ha 2,5mm2 hela vägen. I praktiken finns det inget problem att köra lite belysning på 1,5mm2 kabel precis som du har tänkt och inte heller samtidigt som du kör vedkapen. En lampa drar ju ingenting i jämförelse.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Normalt nej, men det beror ju på vad du stoppar i uttaget. Stoppar du i en utrustning som drar närmare 16A så kan ju en 500w's belysningsarmatur det som gör att säkringen löser ut.jonla89 skrev:
Motorstarter kan också vara problematiskt, speciellt vid direktstart.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 554 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 554 inlägg
Eftersom du satt upp uttaget på ett ställe du inte haft uttag på förrut är det en nyinstallation, detta kräver jordfelsbrytare, så det är steg ett att se till att du har.
Utöver det så är det direkt olämpligt att ta en av faserna från en 3fasgrupp och göra en separat enfasgrupp av det (när du fortfarande använder 3fasgruppen som 3fasgrupp, det är skillnad att ta en 3fasgrupp och göra 3 enfasgrupper av det).
I ditt fall är det absolut bästa att ta din 5x2.5 och sätta en liten kapsling som rymmer jordfelsbrytare + 4 dvärgbrytare.
Dra ut en 5x2.5 till 3fasuttaget som du säkrar 3x16A och 3x1.5 till belysningen som du säkrar 10A.
Då räknar jag med att din 5x2.5 går direkt till centralen, och inte matar flera 3fasuttag eller liknande.
Utöver det så är det direkt olämpligt att ta en av faserna från en 3fasgrupp och göra en separat enfasgrupp av det (när du fortfarande använder 3fasgruppen som 3fasgrupp, det är skillnad att ta en 3fasgrupp och göra 3 enfasgrupper av det).
I ditt fall är det absolut bästa att ta din 5x2.5 och sätta en liten kapsling som rymmer jordfelsbrytare + 4 dvärgbrytare.
Dra ut en 5x2.5 till 3fasuttaget som du säkrar 3x16A och 3x1.5 till belysningen som du säkrar 10A.
Då räknar jag med att din 5x2.5 går direkt till centralen, och inte matar flera 3fasuttag eller liknande.
Redigerat:
Blir det någon skillnad ifall jag använder en fas från matningen, till belysningen och sen ska det även vara belysning i ett till rum där i vedboden, ta en matning dit och sen till ytter belysningen den sista fasen från 5g2.5?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 554 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 554 inlägg
Inte om gruppen fortfarande kommer att mata ett trefasuttag.
Det är precis som när hempularna tar en fas från spisen för att mata diskmaskinen. Det funkar men det är inte alls rätt.
Men i ditt fall är jordfelsbrytaren prio 1, det andra funkar men är inte rätt.
Det är precis som när hempularna tar en fas från spisen för att mata diskmaskinen. Det funkar men det är inte alls rätt.
Men i ditt fall är jordfelsbrytaren prio 1, det andra funkar men är inte rätt.