Mikael_L
En kompis till mig har fått för sig att jag kan lite om el, så han frågade mig vad det var för fel på hans automatsäkringar.
Alla visar rött, och slår han om dom till grönt så har han ingen el någonstans. :D :)

Nåja, jag kunde ju snabbt försäkra honom att det var fullt normalt, och även mina GARO har samma "färgkod".
Då undrade han givetvis varför det var så urbota tokigt valda färger, och avslöjade mig direkt att jag inte alls kan speciellt mycket el då jag inte har en aning om detta. :cool:

Så nu ställer jag frågan till det allvetande forumet, varför är indikeringen röd för tillslagen säkring och grön för utlöst säkring på en del (alla?) fabrikat?

Röd indikerar fara. Grönt indikerar att strömmen är bruten = ofarligt.
Det är min gissning.

Troligen är den gissningen ganska så bra.
En av mina bekanta var lite förundrad över att alla säkringar i huset var på 10 A...

Man får nog fråga resp tillverkare hur de tänkt. Vill minnas att på den tiden man tyckte det var spännande och roligt att trycka på motorskydd så var grönt till och rött från.

Som tidigare skrivits rött = varning/fara, grönt ofarligt. Det är den färgkod som använts på till och från i "alla tider"

Det bygger på normerna de byggs efter och på senare tid ska en MCB avsedd att kunna användas som allmän brytare med frånskiljaregenskaper ha separat positiv indikering för brytarpolernas läge. Och då har man valt att ansluta till som nämns ovan rött - fara, grönt - säkert, även dessa färger tagna ur IEC norm för olika sått att indikera med färger eller symboler.

Så numera är alla lika i detta avseende även om det går på tvärs med hur det var på vissa tidigare och även hur en del tycker det borde vara logiskt sett.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tittar man på mekaniken i ett motorskydd så följer den faktiskt normen. Även om stopp är den röda knappen så är det den som skjuter ut när det är påslaget. Inte det första man tänker på.

elmont skrev:
Som tidigare skrivits rött = varning/fara, grönt ofarligt. Det är den färgkod som använts på till och från i "alla tider"
Tar vi till "alla tider" hittas snart ett svenskt undantag, de typiskt svenska A-säkerhetsbrytarna använde färgerna gult och grönt också enligt norm men då SS.

Mikael_L
Men det verkar råda hygglig konsensus i alla fall att färgerna är tänkta att tolkas som:
Röd - varning, spänningsatt.
Grön - Ofarligt, ingen spänning.

För att man ska kunna tänka sig automaten som typ en säkerhetsbrytare ...

Jag ska meddela vännen min. :cool:

Tack för alla svar så här långt.
BH-forumet kan man lita på, levererar alltid. :)

Då är 6A diazed säkringar ofarliga?

Grönt på en semafor betyder skjutning är tillåten... (skjutbana)

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Ja, detta är något som är självklart när man känner till det, men oförståeligt innan.

Innan man känner till det tänker man på röd och grön som ett rödljus där grön indikerar kör och rött indikerar stopp. Efteråt så ser man som sagt grönt som en indikation för ofara, medans röd indikerar fara.

Minns själv att jag tyckte att det var ologiskt när jag gick i skolan, men att det nu känns så självklart som något annat. Det är väl kanske lite samma sak som med namnet "jordfelsbrytare". Helt självklart för oss yrkesmän. Den löser på ett jordfel.

//Patrik

elmont skrev:
Mikael_L skrev:
Men det verkar råda hygglig konsensus i alla fall att färgerna är tänkta att tolkas som:
Röd - varning, spänningsatt.
Grön - Ofarligt, ingen spänning.
"I alla tider" och "hygglig konsensus", jag vet inte det...

ms1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ms2.jpg
Skapa konto

ms3.png
Skapa konto

• Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Jag jobbar med kraftverks automation och i visa delar av nord/syd-amerika (USA bland annat) så betyder Röd: On/Start (farligt) och Grön: Off/Stop (säkert).
Men I resten av världen så är det tvärt om, Grön: On/Start och Röd: Off/Stop.

Samma sak med ställverksbrytare, t.ex så har Scneiders NSX brytare grön knapp för tillslag och röd knapp för frånslag

Läs IEC 73 angående färger för indikering mm. Skilj sen på manövrering likt knapparna på bilderna ovan och indikeringen för dvärgarna som tråden började med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.