Hej

Jag har en jordkabel som kommer in i garaget. Den är kopplad till en kopplingsdosa med plint (gammal eljo). Problemet är att det kommer tre trådar från den och alla är svarta, manteln är dragen till ett ställe i plinten också. Enligt elcentralen så är en säkring ansvarig för den kabeln till garaget.
Antagligen kommer jag inte röra detta själv men är lite nyfiken på hur det skulle göras.

Fråga 1: Hur tar jag reda på vilka kablar som är vilka från jordkabeln?

Fråga 2: Är denna typ av jordkabel godkänd?

Fråga 3: Hur kopplar jag in lampan enligt ritningen? Jag har en EKK kabel 3g samt en 5g. Lampan har en brun en blå och en gul/grön jord.

ritning.jpg

Redigerat:
1 - Det finns siffror 1-3 tryckt på de svarta trådarna.
2 - Ja den är godkänd.
3 - Du får visa vilken ritning du menar isf.

GK100 skrev:
1 - Det finns siffror 1-3 tryckt på de svarta trådarna.
2 - Ja den är godkänd.
3 - Du får visa vilken ritning du menar isf.
Aha det är så det funkar med siffrorna. Vad representerar siffrorna?
ps. Glömde bilden, men nu e den där...

Man får kolla i andra änden hur det är inkopplat, det enda som är troligt är att skärmflätan är kopplad till jord övrigt kan vara hur som. Se efter detta först så blir din koppling mycket enkel sen.

Ok. Eftersom det är 3st svarta trådar i jordkabeln så borde det vara fas, nolla och jord. Men manteln är också jord då eller?

Det jag mest undrar med ritningen hur tändtråden ska kopplas. Gissar att det är fasen (brun) som ska kopplas ihop mellan lampknappen och lampan?

Redigerat:
Det går inte att förutsätta någonting om hur det är kopplat, man får som sagt kika efter hur det är gjort i andra änden och sedan kontrollmäta.

Det kan lika gärna vara 4 faser och en PEN. Låter mer troligt i detta fallet.

Det beror lite på hur kabeln är kopplad i centralen men iaf där den kommer in i garaget idag så kanske det kan vara bra att ha en liten central med egen JFB och säkringar så kan man ju isf nyttja 3 fas där.

Är det EKK så får man använda blå ledare som tändtråd. (Blå FK får man ej nyttja som tändtråd)
Har du 5 ledare så väljer man det ner till knappen istället och har möjlighet för att sätta ett uttag i kombination med brytaren istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.