Jag har en elkassett för att kunna spetsa framledning till GV i de fall värmepumpen inte riktigt räcker till. Den är ansluten med EKK Light 5G2.5 för matning men det finns också möjlighet att styra till- och frånslag av dess tre effektsteg med hjälpa av potentialfria kontakter. (230V)
Små strömmar givetvis då detta enbart är själva styrning, ej matning.

Jag tänkte nu styra detta med hjälp av KNX-aktorer vilket då i realiteten helt enkelt är reläer som ger styrningen en sluten krets.

Jag skulle behöva förslag på lämplig kabel för detta som ger en prydlig och tydlig installation. Behöver alltså tre ledarpar för att gå till elcentral för anslutning till tre potentialfria reläer, 230V.

Utanpåliggande montage och anslutning till elkassetten via förskruvning.

Det är för övrigt samma anslutningspunkter hos elkassetten som används om man installerar en effektvakt.

Måste varje krets vara helt separerad eller kan de tre kretsarna dela på en ledare. 4 ledare istället för 6 underlättar val av kabel.

Elschemat är inte helt tydligt på den punkten.
En av kretsarna måste definitivt vara separerad men det är möjligt att de två övriga kan dela på en ledare.

I så fall behövs det fem ledare. Ett alternativ kanske är två kablar med 2 resp. 4 ledare. {eller då möjligtvis 2 resp. 3 ledare}

EKKR 7x1.5 kan passa bra för detta eller någon senare halogenfri variant. Är du säker på att det krävs skilda kretsar, har du schema?

Nu har jag pratat med tillverkaren, Värmebaronen.
Det verkar som att det endast är det första effektsteget som har en kontaktor som drar med hjälp av 230V.
Effektsteg två och tre verkar kopplas in med hjälp av två 24V-reläer. (SELV-kretsar)

I så fall behövs en kabel för effektsteg ett och en kabel med fyra ledare (klenspänning) för effektsteg två och tre.
Det går iofs antagligen att klara sig med tre ledare för SELV-kretsarna men eftersom det är svårt att utröna hur plintarna är anslutna kan man ju lika bra göra det enkelt för sig och köra med fyra ledare.
(eller det kanske bara är att, i strömlöst tillstånd, mäta vilka två anslutningspunkter som är förbundna med varandra?)

EKK LIGHT 2x1,5 mm2 borde väl vara ett bra val?
Förslag för SELV-kretsarna?

Det går bra med sjuledaren även som det är gjort nu, annars funkar någon tele eller nätverkskabel till 24 V manövern. EKKX 4x0.5 tex är liten i omfång.

Ja, det blir ju onekligen elegant med EKKR... ska nog försöka få tag på den.
Tack för hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.