Sitter och funderar, och tar gärna emot tips och ideer på saker. Jag är kanske lite udda och börjar bygga bakifrån, garage osv innan själva huset. och nu innan grunden är gjorde tänkte, när man har chansen att köra in slangar i väggen osv för mätarskåp och annat, nån som har nåt bra tips på saker som kan vara bra att tänka på för framtiden.

först fundera på hur, hur skulle ni gjort, till mätarskåpet, kan man få in tre gula(50) slangar i det eller kan man bara få in två? Jag lär ju ha en för inkommande, en för framtida möjlighet till fiber och internet. sen kan man ha en tredje för framtida huset?
eller kan man köra för ström: gul slang för inkommande och en 25slang för framtida hus?
sen för fiber? hur köra där? en gul för inkommande, sen slänger man ut en 25 slang för framtida huset?
så det blir två gula slangar och två 25slangar? eller har ni andra sätt?

Sen nåt mer man kan köra in i mäterskåpet nu när man har chansen?

Sen fundera, på att slänga ut typ 25 slang för ett framtida förråd och carport, men från centralen inne i garaget, för där lär ju inte behövs allt för mkt ström? eller nåt annat tips?

Och sen tänkte jag slänga ut kanske en två till, eller tre 25 slangar som ska in i centralen inne i garage för en tanke att styra all ytterbelysning därifrån, så typ en slang går till förråds del och carport, de blir typ en byggnad kan man säga, sen en slang för framtida hus, sen nån slang till annat. blir de bra? tips på annat?

sen bara, allmänt, nån som har nåt bra tips på saker som kan tänkas man vill ha ut ström för på tomten eller annat, eller möjlighet för framtiden? nu när man har chansen.

Tycker du har tänkt på allt - har inget mer att komma med. Helt klart bättre med en slang extra i backen.

50-slang brukar nog inte gå ända in i mätarskåpet, utan avslutas utanför och därefter kabel in i skåpet.
En 50-slang mellan hus och garage borde också täcka alla behov.

Du tänkte mata all ytterbelysning från garaget, men hur vill du styra belysningen, från huset? Det går att lösa om du har en 50-slang där emellan.

Plats i mätarskåpet för intag för reservkraft kanske?

Jag brukar lägga några 32 mm VP rör mellan mark och mätarskåp samt några 25 mm VP rör. Dom får sluta en bit under marknivån. Eftersom det är jordkablar som kommer behöver dom inte ligga i rör/slang hela vägen så slangen får sluta i marken nära plattan och sedan låter man kablarna ligga i en liten slinga i en "grop" som man sandfyller. Men prata med "din" elektriker för han har säkert synpunkter.

De Fasadmätarskåp som jag monterat har normalt 2 urstansningar för 50 slang. Det är ju inget problem att ta fram hålsågen och såga upp något extra.

Hade jag byggt ett hus idag så hade jag byggt garaget först.
Innan grunden gjuts så hade jag stoppat in 3st gula 50 rör. Ett Grönt? 50 rör och något 32ans eller 25ans rör.

Det första gula röret är inkommande. Sitter normalt sett till vänster i skåpet. Ang hur närma du har till evt skåp ute i gatan eller inte så släpper man iaf det röret en bit ifrån huset. Är det en kortare bit till elskåpet på gatan så kan man lägga gulslang hela vägen. Se bara till att det ligger riktigt rakt isf.

Jag tycker helt klart att alla slangar och rör mm som går in i fasadmätarskåpet ska ligga 1cm inne i skåpet. Givetvis väl fastsatta så den inte fladdrar. Bara dra ett par klammer eller spikband en en bit innan de går in i fasadmätarskåpet. Då slipper man oroa sig för att slangarna lossnar och trillar in i väggen och att evt vassa plåtkanter skaver på kablarna. Går röret in en bit i fasadmätarskåpet så finns ju inte den risken.

De två andra gulslangarna sätter man längst till höger i skåpet. Då har du en för framtida hus och evt friggebod whatever.
Sen har man jämte dessa två gulrör även 50slang för evt fiber. Alt om man istället drar in detta i huset när det byggs.
Sen smäcker man dit några extra tomrör för evt belysning. Vattenpump till egen brunn eller liknande. Det går aldrig att ha för få tomrör liggande. Säger du att du klarar dig med 2-3 st. Dubbla direkt!

Från ditt fasadmätarskåp som drar man slang/ rör till elcentralen i garaget.
Du kan även koppla all belysning i fasadmätarskåpet till ytterbelysningen mm vid astro ur eller skymningsrelä eller annan styrning. Bara sätta en extra N/PE plint och JFB och säkringar så är den saken biff. Det finns plats för sånt där!
Så slipper man in i elcentralen och vända om man nu inte vill. För isf ska du lägga ett par tomrör mellan central och fasadmätarskåpet eller några tomrör direkt från central och ut i backen.

• Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
tack för svar.

aha. sant. fiber kan man ta det är dags för huset ja men man kan lägga in en 25? slang iaf som går in i garaget, inte mätarskåpet om man vill ha nåt uttag för sånt i garaget, kanske.

har faktiskt en gul slang fram till diket och vägen, men måste skarvas dit mätarskåpet ska isåfall, blev hastigt och slarvigt när man inte hunnit tänka till riktigt men passa på att lägga nån slang före grävaren la grus för infart och grusplanen.
men ska jag höfta så är de nog 30-40m till diket och vägen iaf. har väl chansen då att lägga slang som går under grunden så har jag iaf tjänat 13-14m isåfall. =)

tanken var iaf att styrning av ytterbelysning skulle vara i ett skåp i garage som säga, men samtidigt har man bara förbindelse med alla ställen så kan jag egentligen ha den i huset, eller förrådet/carporten, eller garage, eller hur?

Inkommande ledning får ej ligga under grund mm. E.on och vattenfall har bra broschyrer hur man gör med elmätare mm.

el_richard skrev:
Inkommande ledning får ej ligga under grund mm. E.on och vattenfall har bra broschyrer hur man gör med elmätare mm.
Går att kringå det och hänvisa till att den ligger i plattan förvisso. Har man förlagt det rätt så är det ingen fara. Dock anser jag att man ska komma åt servis mm direkt utanför plattan i anslutning till fasadmätarskåpet / Central. Detta för att skulle man tex gräva av kabeln i framtiden så kanske det inte är svårt att få igenom den i röret. Trixet blir snarare att man får en extra böj på röret plus att man drar i en udda vinkel. Kan man komma åt röret och kapa det för att sedan skjuta in de sista metrarna dirext i anslutning till fasadmäterskåpet så ska man göra det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.