Müssli skrev:
Ok, då ser jag inget fel med det du valt.
Ok. Tack för svaret.
Vad är anledningen till att de inte vill installera egeninköpt material. Är deras timlön beräknad utifrån att de ska tjäna pengar på material.
Jag satte in nya fönster för några år sedan och snickarfirman sa inte ett ord om att jag köpte fönstren och det virket som gick åt själv.

öringen skrev:
Ok. Tack för svaret.
Vad är anledningen till att de inte vill installera egeninköpt material. Är deras timlön beräknad utifrån att de ska tjäna pengar på material.
Jag kan bara svara för mig själv så ja. Min timlön är baserad på att jag även får in materialvinst, som dessutom är ganska hög.
Det finns många och heta diskussioner om detta och jag hade gärna sett mer rimliga materialpriser och högre timpris. Problemet är att ingen vill börja med det, vem anlitar en elektriker som tar drygt hundra kronor mer i timmen än alla andra på orten?

öringen skrev:
Exakt så är läget.

Prissättningen i hela elbranschen är snedvriden.

Ett eluttag som du kan köpa på t.ex. Jula för en hundring, köper en elektriker in för kanske 500 kronor, men sen så har han 90 procents rabatt på det priset eller något sådant. Hela branschen bygger på att rabatten på materialet bekostar en stor del av den icke debiterbara tiden som man annars måste ta ut med ett högre timpris.

Om då en kund kommer med eget inköpt material så stämmer inte elfirmans prissättning längre.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Förstår bara inte varför det är så känsligt för just elektriker. Snickare verkat ju inte bry sig ifall man står för material själv.
Timlönen är väl ungefär samma för båda?

kulle
öringen skrev:
Förstår bara inte varför det är så känsligt för just elektriker. Snickare verkat ju inte bry sig ifall man står för material själv.
Timlönen är väl ungefär samma för båda?
Elektriker vill tjäna mer pengar än en snickare :p

• Gilla
Emil95
  • Laddar…
Elektriker har högre omkostnader och oftast mindre material på varje jobb.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.