6 751 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Fasordning viktigt?
Delade upp min mitt gamla 3-fasuttag(L1,L2,L3,N + jord) för spisen med två faser till ny spishäll (L1,L2,N och jord) och en fas (L3, N och jord) till ugnen. Jag tänkte mig inte för utan råkade dra L1 till ugnen och L2 + L3 till spishällen. Spelar det någon roll?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ja, du kommer att koka potatis i ugnen och grädda sockerkaka på spisen, alltså helt förkastligt.
För att vara allvarlig så kommer det att gå helt underbart bra. Egentligen är det ingen som vet vad som är L1.
Protte
För att vara allvarlig så kommer det att gå helt underbart bra. Egentligen är det ingen som vet vad som är L1.
Protte
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Kort och gott kan man säga att alla apparater som är till för att generera värme tex spis, infravärme osv bryr sig i 99% av fallen aldrig om fasrotationen.
Dock! Värmepannor, Pumpar, kompressor, motorer mm. Går de åt fel håll så kan grejorna ta skada eller i värsta fall orsaka brand eller kroppsskada. Men sen ska iofs inte Svensson hålla på med sånt. Så här är det Riktigt jäkla viktigt att fasrotationen är rätt. Inte bra om tex en mangel går åt fel håll.
Dock! Värmepannor, Pumpar, kompressor, motorer mm. Går de åt fel håll så kan grejorna ta skada eller i värsta fall orsaka brand eller kroppsskada. Men sen ska iofs inte Svensson hålla på med sånt. Så här är det Riktigt jäkla viktigt att fasrotationen är rätt. Inte bra om tex en mangel går åt fel håll.
Jag undrar om fasordningen då det gäller en elmotor (som ej är ikopplad till nånting alls, står för sig själv), gör det någon skillnad på annat än rotationsriktningen eller kan man koppla faserna så det går åt skogen?
Kylningen kan bli lite sämre, men jag skulle tro att det är marginellt.
(Det brukar sitta en fläkt på ena änden av motorn) Beroende på normalt varvtal på motorn sitter fläkten direkt på motoraxeln, eller så är den separat matad.
(Det brukar sitta en fläkt på ena änden av motorn) Beroende på normalt varvtal på motorn sitter fläkten direkt på motoraxeln, eller så är den separat matad.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jag har inte sett annat än raka vingar på standardmotorer och då kvittar rotationsroktningen.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden