Jag har gjutit platta för kök toa/tvättstuga. Till toaletten/tvättstugan går det ETT 20mm flexrör. Räcker verkligen det?

Jag ska ha belysning tvätt torktumlare vägguttag i badrumsskåpet samt nått vägguttag för till strykjärnet.

Läst runt lite och folk skriver att man bara får dra "en grupp" per flex. Inte för att jag ska göra jobbet själv men vad innebär detta? En säkring per flex?

Om man får dra tex två nollor och två faser (eller samma fas men två fasledningar som går till två olika säkringar) + jord (5 tåtar) i slangen så är det la lugnt.

Ett rör är ju lite snålt till tvättstugan. Finns det möjligheter att dra fler? Om det skulle vara omöjligt kan du göra en trefasgrupp, vilket i princip kan liknas vid tre st enfasgrupper i ditt fall. Men som sagt, fler rör i första hand. Köket behöver massor av rör.

Till tvättstugan skulle man ju helst vilja ha en egen grupp med flera faser till tvättmaskin/tumlare. Och en annan grupp för belysning uttag osv. Dvs. minst två rör från centralen.

Köket har massa rör så där är det nog lugnt...

Läst på lite nu och vore det inte ok att dra en trefasgrupp till tvättstugan (i ett 20mm flexrör), tre faser en nolla och en jord? Då kan ju tvätt få en fas, tumlare få en fas och övrigt få tredje tåten.

Det går ju givetvis att dra ett rör till men..... det är ju minst sagt osmidigt med tanke på att röret måste gå runt hela köket, via två hörn osv osv...

Jo det går att göra som du säger men det krävs att trefas-gruppen märks upp korrekt (kopplingsdosan i tvättstugan). Du bör även använda en 3-polig brytare. Du slipper dessa problem om du istället hade dragit 3 st rör. Detta är vad jag läst mig till, jag är ej elektriker.

• Gilla
kobenet
  • Laddar…
"Märks upp korrekt" Vad innebär det??

låter ju i mina öron som något som är betydligt enklare än att trix ett rör till på plats genom halva huset...

Det vet din elektriker!

Jo elektrikern vet säker allt jag frågar om men jag gillar inte att inte förstå vad som görs. Känner mig alltid blåst om jag anlitar någon utan förståelse för vad som görs.

Inser efter lite läsning att det inte är lämpligt med en trefasgrupp där tex energislukande tvätt och tummel går på var sin fas och en led lampa på den tredje. Antar att det ska va samma säkring på gruppen och att dom ska dra hyfsat lika.... Nu har väll nissen som drog denna flex "tänkt till" men man börjar ju undra...

Jag tror du har missuppfattat det du läst.

Det är en mycket gammal regel att en grupp bör ha ett syfte. I detta fall handlar det om tvätt, torkning och strykning, men också belysning...men man kan åtminstone skriva "tvättstuga" på gruppförteckningen :) Det blir däremot konstigt om man skulle blanda ugn, motorvärmare och stereo på samma (trefas)grupp.

I äldre föreskrifter sägs faktiskt att man ska undvika belysning på samma grupp som där hög belastning förekommer. Anledningen nämns inte, men på den tiden fanns endast glödljus som reagerar starkt på spänningsändringar. En LED-lampa kommer troligen inte att reagera alls på att TT startar. Några tekniska skäl emot en blandad last på en trefasgrupp finns inte, om man inte börjar prata om 400 V-apparater men det kan vi lämna därhän här.

När nu detta görs från början så rekommenderar jag en kopplingsdosa i tvättstugan, varifrån man utgår med enfasgrupper till varje förbrukare. Försök inte sy denna trefasgrupp runt från uttag till uttag.

Jag menar alltså att på en trefasgrupp så bör det vara tex tre st 10A säkringar och att man ansluter likvärdiga strömförbrukare på varje fas.. Eller har jag fel?

Man kan gå med el i väggar och tak också, det kan vara så dom tänkt i ditt fall.

jovisst men det är ju jäkligt korkat när det va fritt fram att dra i plattan...

Man drar nästan all el i taken och ner i väggarna för det är mycket enklare, det är bara i undantagsfall man lägger rören i gjutningen.

Köks ö. Då drar man i golvet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.