Hej, jag tänkte dra lite kablage och montera lampor innan elektrikern kommer för att spara dennes tid (och mina pengar) när den väl kommer på plats. Så får elektrikern endast hjälpa till att koppla in elen i dessa.

Jag vill montera 3 st utelampor på fasadväggen. Jag vill dessutom ha dem styrda via skymningsrelä.

Det finns kopplingsdosa utomhus (eftersom där finns ett vanligt uttag idag).

Min tanke är att dra EKK (3g / 1.5)-kabel och klamra fast den längs väggen, en kabel till varje lampa. Alla dessa 3 kablar får sedan gå till ett skymningsrelä som sedan är ihopkopplat till inkommande el (=från kopplingsdosan).

Räcker 3-ledad kabel med detta upplägg? Ser ni något som jag bör tänka på?

Redigerat:
3-ledad EKK räcker inte till skymningsrelät som förmodligen kräver nolla, där behöver du alltså 4-ledare.

Sen bör du ha stämt av detta upplägg med aktuell elektriker, det är nämligen inte helt enligt regelboken.

hsd
prata med elektrikern först så det blir som han vill :)

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Du bör förankra detta upplägg med din elektriker först! Inte alla som går med på det!
I övrigt så låter det som att du tänker rätt!

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Skall börja med att påpeka att jag är inte elektriker.

Du bör börja med att komma överens med elektrikern om förfarandet. Annars är risken stor att elektrikern vägrar befatta sig med dina kablar. Det är behörighetskrävande arbete, även att bara dra fram kablar.

Sedan rent praktiskt, på din beskrivning låter det som det skulle kunna vara vettigare att dra en kabel till första armaturen, sedan koppla vidare från den osv. Men det beror ju lite på vilka möjligheter armaturen ger för vidarekoppling. Men det kan bli onödigt dominerande utseendemässigt med 3 kablar bredvid varandra.

Skymmningsreläet och uttaget, hur tänker du där? Eftersom du har fast installerade armaturer, så måste även skymmningsreläet vara fast installerat, dvs. inte bara inkopplat med kontakt i uttaget. Däremot så kan man ju mata alltihop med en kabel som ansluts fast i uttagets dosa. Men det var kanske så du menade?

Till armaturerna borde det gå bra med 3 ledarkabel.

Tack för tipsen om att prata med elektrikern, självklart :) trevlig kväll!

Sen skulle man välja EKLK istället för EKK om den skall klammras där det syns.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja, som flera sagt så är det bäst att ta kontakt med en elektriker först. Jag vill nog dessutom sticka ut hakan och påstå att en elektriker inte bara kan klamra kablar snyggare utan även troligtvis kan komma på ett bättre sätt att dra kablarna så att dom blir minst synliga, hitta snygga sätt att montera strömbrytare och styrningar m.m.

Med kontakt med elektriker så går det helt absolut att få ett mycket bättre resultat! Som yrkesman ser man hur man kan göra på ett helt annat sätt än den genomsnittlige hempularen.

//Patrik

• Gilla
klartmankan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.