Hej!

Har haft en bänkdiskmaskin i ca 10 månader som fungerat utmärkt. Kopplar den till eluttaget ovanför diskbänken när den körs. Problemet uppkom precis när hyresvärden bytit blandare och kopplat in den igen. Första gången slår jordfelsbrytaren ifrån precis när jag sätter i kontakten (alltså jag trycker inte på strömbrytaren på maskinen och har inte vattnet igång). Den gör så ett par gånger men efter att jag t ex provat en lampa och en mixer imellan (det fungerade) så går det att koppla in maskinen igen. Kör ett program och kör även ett program till dagen därpå. Men nu är problemet igen men det går inte att lösa. Slår jag på jordfelsbrytaren när kontakten är i löser den ut på en gång igen. Kan nämnas att maskinen stod stilla ett par veckor innan hyresvärden bytte blandare, men tycker inte det skulle göra någon skillnad.

Så frågan är, tror ni att det är uttaget eller maskinen det är fel på? Med tanke på att jordfelsbrytaren löser ut så fort sladden är i.

Tack!

Det är diskmaskinen som det är fel på. Prova att vända på stickproppen så får vi se om det hjälper. Det är dock ingen lösning utan maskinen behöver felsökas och lagas. Det kan vara så enkelt att den behöver rengöras från klegg inuti.

Okej så om det skulle fungera att vända på stickproppen, vad kan det bero på? Och om det fungerar bör jag inte köra så ändå?

JFBn löser pga kontakt mellan en fasledare och höljet på maskinen. Det kan ske på olika ställen av alla möjliga orsaker, t.ex att det läcker in vatten i pumpens elektriska delar eller att värmeelementet har korroderat sönder. Det är troligen inte lönt (prismässigt) att reparera om du inte kan ta en titt själv, eller någon tekniker i bekantskapskretsen. Det krävs inga kunskaper att lossa på plåtarna och titta! Ta lite bilder och lägg in här.

Höljet på maskinen blir alltså spänningsförande vilket är farligt om maskinen skulle användas i ett ojordat uttag utan JFB. Din säkerhet hänger alltså på JFBn och det jordade uttaget. Det går heller inte att säga vad som kan hända, ifall det är en överledning som kan leda till varmgång och brand etc vilket dock är osannolikt. Vatten där det inte ska vara vatten är mer troligt. Att köra maskinen under uppsikt där du kan rycka stickproppen om den skulle börja fräsa eller ge andra konstiga beteenden torde vara ofarligt. Går den normalt när du vänder på stickproppen så ser jag ingen fara med att använda den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.