Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Hej!
Har ett hus i Finland som står övergivet mitt i skogen.
Det är oljevärme med vattenelement, och går något sönder får inte allt frysa sönder.
Så jag är här nu med ontechövervakning termostater tre elelement (2000w), och en frostvakt. Men när jag ska koppla in allt blir jag lite osäker.
Med totalt 4 elelement (finns ett fast elelement) och en frostvakt gäller det att hålla tungan rätt i mun så inga säkringar blir överlastade och antar jag försöka balansera mellan faser.
Men jag förstår inte proppskåpet :/.
Har ett hus i Finland som står övergivet mitt i skogen.
Det är oljevärme med vattenelement, och går något sönder får inte allt frysa sönder.
Så jag är här nu med ontechövervakning termostater tre elelement (2000w), och en frostvakt. Men när jag ska koppla in allt blir jag lite osäker.
Med totalt 4 elelement (finns ett fast elelement) och en frostvakt gäller det att hålla tungan rätt i mun så inga säkringar blir överlastade och antar jag försöka balansera mellan faser.
Men jag förstår inte proppskåpet :/.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är du säker på handen så får du ge oss en bild med locket av på den högre centralkapslingen.
Det finns ett flertal 6 A som förmodligen matar vägguttags / belysningsgrupper. Dessa grupper kan inte driva ett 2000 w element någon längre stund.
En variant kan vara att anlita en elektriker som säkrar upp dessa grupper till 10 a om det är möjligt enligt finska normer och kabelarea. 10 A säkring krävs för många vardagliga saker såsom vattenkokare, strykjärn och dammsugare m.m.
Jordfelsbrytare är inte fel.
En variant kan vara att anlita en elektriker som säkrar upp dessa grupper till 10 a om det är möjligt enligt finska normer och kabelarea. 10 A säkring krävs för många vardagliga saker såsom vattenkokare, strykjärn och dammsugare m.m.
Redigerat:
Tycker det verkar som om de tre översta raderna är varsin fas, sedan är de tre nedersta säkringarna varsin fas. Frågan är varför man gör så? Var sitter mätarsäkringarna?
Liesi=spis
Lämpö verkar betyda värme?
Vesi=vatten
valo=ljus, belysning
Fast finskan har du nog bättre koll på själv...
Men som sagt, det behövs en bild med locket av.
Liesi=spis
Lämpö verkar betyda värme?
Vesi=vatten
valo=ljus, belysning
Fast finskan har du nog bättre koll på själv...
Men som sagt, det behövs en bild med locket av.
Av de trefasbelastningar som är inkopplade att döma, så är horisontell rad ett, två och tre, tre olika faser.
Den fjärde raden är frågan vilken fas den tillhör... antingen samma fas som tredje raden, eller samma som första raden skulle jag misstänka.
Var kommer du att koppla in elradiatorerna?
Den fjärde raden är frågan vilken fas den tillhör... antingen samma fas som tredje raden, eller samma som första raden skulle jag misstänka.
Var kommer du att koppla in elradiatorerna?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Kommer imorgon bitti. Det är sjukt mörkt här i skogen, vill inte bli av med strömmen nu 
PS. Haha ville inte visa min okunskap genom att fråga vad "högre" var...
PS. Haha ville inte visa min okunskap genom att fråga vad "högre" var...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Manöversäkringar av något slag?
//Patrik
//Patrik
Säkringarna längst ner är från vänster, oljebrännare, uttag bastu, uttag kök. 16A på det sista 2. Koppla element borde vara bäst på kolumnen längst till höger, 3 x 10A som enligt skyltarna är uppifrån belysning bastu, belysning sovrum, belysning kök.
Första kolumnen är för spis, andra för värmepump och tredje för vattenpump
Men, som alltid, lita inte på märkning, öppna för att se nedersta raden, som jag gissar matas från varsin fas, och skruva ur säkringar för att se vad de är kopplade till.
Nu slipper ni i alla fall gissa på finskan
Första kolumnen är för spis, andra för värmepump och tredje för vattenpump
Men, som alltid, lita inte på märkning, öppna för att se nedersta raden, som jag gissar matas från varsin fas, och skruva ur säkringar för att se vad de är kopplade till.
Nu slipper ni i alla fall gissa på finskan
Du kan nog glömma vad jag skrev om säkringarna. Dessa små säkringar 4 respektive 6 ampere är nog 3 fasgrupper till cirk pump respektive vattenpump. Idag är är det inte säkert att dessa används längre eftersom dessa pumpar kan ha bytts ut till enfaspumpar.Tobbe_3 skrev:Det finns ett flertal 6 A som förmodligen matar vägguttags / belysningsgrupper. Dessa grupper kan inte driva ett 2000 w element någon längre stund.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Översta raden samt säkring 1 på nedersta raden är fas1, näst översta raden och säkring 2 är fas 2, tredje raden och säkring 3 är fas 3.
Det man gjort är att separera ut storförbrukarna på egna säkringar med en grov matning.
För att balansera så får du dela ut lasterna på resp fas.
/Peter
Det man gjort är att separera ut storförbrukarna på egna säkringar med en grov matning.
För att balansera så får du dela ut lasterna på resp fas.
/Peter