6 743 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
PoE och behörighet?
Svensk lag har alltid en massa brasklappar/gummiparagrafer både här och där.elmont skrev:
Men det är inget man ska bry sig om, de finns bara för att olika jurister och advokater inte vill att man ska kunna förstå vad som är lagligt och vad som är olagligt.
Låt oss hålla oss till de delar av lagboken som har mätbara värden på vad som får göras eller inte, de andra delarna kan tolkas på lika många sätt som det finns människor på denna jord.
Undantaget om det skulle finnas praxis på hur brasklapparna ska hanteras kan man diskutera de olika praxis är skapade, men i övrigt är det rätt meningslöst att försöka tolka eftersom vi har en juristkår som lever i ett parallellt universum där saker verkar fungera på något annat sätt...
Sagt och gjort. Med reservation för att jag inte är speciellt bra på läsa lagtexter:elmont skrev:Du får väl söka i elsäkerhetsverkets "skrifter" så kan du själv se vad som gäller. Om du inte förstår det med 200 V/A och 10A, 50V är det som "uppnås" först ta ett exempel 50 V och 4 A då når du gränsen (200V/A) 10 V och 10 A (100V/A) så når du gränsen även om man i det senare fallet inte når 200 V/A.
Och det handlar inte om nått godtycke, det må vara så att jag är dålig på att uttrycka mig men jag tror att din "oförståelse" mer grundar sig din "ovilja" att "förstå" än mina tillkortakommanden.
För anläggning som begränsas till 50 V, 10 A samt 200 VA (inte V/A) krävs ingen behörighet. Utförs arbete i explosiv miljö krävs dock behörighet även under dessa begränsningar. Ska man vara petig så krävs det i princip behörighet för att klappa katten om man samtidigt håller i en skruvmejsel och en plint...
(Begreppet "explosiv miljö" är dock inte definierat vad jag kan se. Rimligtvis drar man en gräns någonstans mellan gasolförråd och ett sovrum dagen efter torsdagens ärtsoppa). Jag antar att de anläggningarna är så pass sällsynta att det inte är värt att definiera exakt.
Klicka här för att svara