Det borde finnas 3st "huvudsäkringar" någonstans eller är detta allt? Hur mycket kan man belasta/fas?

Barnrikehuset skrev:
Det borde finnas 3st "huvudsäkringar" någonstans eller är detta allt? Hur mycket kan man belasta/fas?
Ja det borde det. Jag har knappt varit i Finland, men enligt de som varit det (http://www.byggahus.se/forum/el/243208-placering-av-huvudbrytare.html?perpage=15#post2084471) så brukar man tom ha tre "extra" huvudsäkringar i tavlan, utöver de man då kanske ha "utomhus". (Så det var min första gissning med de tre som var underst, men nu vet vi ju att så inte var fallet).

Så jag skulle börjat med att följa matningen till elmätaren bakåt och se vad jag kunde hittat.

Kan finnas en liten låda med 3 huvudsäkringar på insidan av huset där luftledningen kommer in. Men borde väl räcka om du drar av huvudbrytaren. Bästa alternativet är väl att dra en ny kabel till elmenten. Borde ju va kort dragning i en så liten stuga. Annars har du nog svårt att få säkringarna att hålla.

Huvudsäkringarna är 3x25A, satt en låda på fasaden. Kan man koppla 2st 2000w element på en fas säkrad med 25A?

Kan man koppla ett 2000w på en 10A säkring?

Det låter som du ska sluta dumsnåla å ta dit en elektriker alt. ta en försäkring som täcker när skiten fryser.

Ja man kan koppla 2 st 2000 W på 25 A
Ja 10 A räcker för ett 2000 W element

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Testa gärna att köra alla dina elelement under övervakning. Om ett gammalt uttag inte sett högre belastning än en radio de senaste 50 åren finns risk för varmgång pga glappande anslutningar.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Huvudsäkringarna är 3x25A, satt en låda på fasaden. Kan man koppla 2st 2000w element på en fas säkrad med 25A?

Kan man koppla ett 2000w på en 10A säkring?
Det normala är att sprida dessa tre element på varsin fas.

Minns ej 100%:igt . Har för mej att i finland har man inga säkringstariffer som avgiftsbelaggda mätarsäkringar. Man betalar för det man förbrukar.

Alla villor där har 25 A "mätarsäkringar/huvudsäkringar" Om de sitter i bostaden så brukar även de vara plomberade och försedda med plåthuv över propphuvarna. Troligtvis för att förhindra "elstöld"

Inget som jag är 100%:ig på, men hade diskusionen med en Finsk Linjemontör för många år sedan.

Gult L1
Grönt L2
Lila L3

untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle ha flyttar om lite grupper i centralen och kopplat in värmen på den nedersta raden.

Redigerat:
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Kopplade in allt och körde max i 30 minuter. Inget blev varmt.

Förhoppningsvis ska elementen aldrig starta utan oljevärmen hålla huset lagom kyligt under vintern.

Men sjunker värmen under +11grader skickar Ontechenheten ett sms och startar ett av elementen vid +9. Dom andra elementen går på separata termostater och startar på +9grader. Då har jag någon dag på mig att försöka få dit någon som kan kolla vad som står på.

Enligt en finsk släkting som kom på besök så betalar dom tydligen högre avgift ju högre insäkring dom har förövrigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.