R
Jag har Nexas trådlösa rörelsesensor till min utebelysning. Jag har varit nöjd med denna men nu de sista två dagarna har jag märkt framåt kvällen att den tänder och släcker hela tiden och ibland släcker den inte alls. Jag plockade ner den och tog ut batterierna och sen satte tillbaka dessa och nu verkar den funka som den ska igen. Har ni varit med om detta? Det enda som skiljer nu är att de plötsligt blivit relativt kallt ute bara på de senaste två dagarna. Kan de ha med detta att göra?

Jag har sådana fast för inomhusbruk till min trappbelysning. Har fått konfiguerat om de 2 gånger på cirka 16 månader då de börjat bete sig konstigt.

R
Roland112 skrev:
Jag har Nexas trådlösa rörelsesensor till min utebelysning. Jag har varit nöjd med denna men nu de sista två dagarna har jag märkt framåt kvällen att den tänder och släcker hela tiden och ibland släcker den inte alls. Jag plockade ner den och tog ut batterierna och sen satte tillbaka dessa och nu verkar den funka som den ska igen. Har ni varit med om detta? Det enda som skiljer nu är att de plötsligt blivit relativt kallt ute bara på de senaste två dagarna. Kan de ha med detta att göra?
Batterierna tappar spänning när de blir kalla? Duracell Lithium tål kyla bra utan att tappa i prestanda.
http://professional.duracell.com/en/ultra-lithium

R
least skrev:
Batterierna tappar spänning när de blir kalla? Duracell Lithium tål kyla bra utan att tappa i prestanda.
[länk]
Men i tråden ovan så har ju han samma problem och hans sensorer sitter inomhus..?

Ledsen, missade det inlägget.
Finns en hel myriad anledningar till att Nexan inomhus tappar sina inställningar, kan även här vara att batterierna tappat spänning och att enheten då förloar sina inställningar, Kan även vara en bugg i enhetens mjukvara.

Att en nexa rörelsesensor inte släcker alls är normalt beteende om det är dålig signal. Jag har fått flytta min mottagare så att jag har kanske 5-7 m fri sikt till sensorn och då fungerar det nästan alltid. Jag märker ingen skillnad om det är kallt eller inte så jag tror inte riktigt på batterispåret.

Min teori är att så fort man rör sig så väller det ut "tänd"-meddelanden men när timern har gått ut efter x min så skickas ett "släck"-meddelande. Det är lite illa att det inte finns någon timeout i mottagaren.

R
fast i mitt fall höll den på att stänga av och på hela tiden. Det gick dock över när jag tog ut batterierna och satte tillbaka dem igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.