R
bilder på cronspisen:
bild 1 (4).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2 (3).JPG
Skapa konto

bild 3 (2).JPG
Skapa konto

bild 4.JPG
Skapa konto

Kanalen under kaminen.

Bör jag förändra något.

Förbränningsluften får du in till elden genom dom små runda hålen i glasluckans nederkant och reglerar det med knoppen på mitten vid hålen. Fläkten kan nog sitta så som du satt den för då skickar den ute luft direkt upp och runt eldstadens utsida och värmer därmed luften som sedan blåser in via dom små gallren på var sida om luckan. Behovet av tilluft till en Cronspis är försumbart och behövs endast om du har mekanisk frånluft t.ex. en värmepump för frånluft.
Vi hade aldrig någon extern tilluft till våran som var exakt samma modell, men om jag var du skulle jag nog satt en vanlig tallriksventil på röret så att man kan reglera luftflödet när man inte eldar, framför allt om man har mekanisk ventilation.

R
Vi har en fläkt i garaget som gör så att det sugs luft i alla våtrum samt kök, denna luft återvinns inte utan går rakt ut då vi har luft/vatten system. Kallas detta mekanisk ventilation eller vad kallas de?
De finns en tallrik att sätta dit med, men då måste jag ta bort fläkten. Du menar att man ska ha tallriken för att stänga när man inte har igång kaminen för annars kommer kalluft in i huset?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.