Har precis köpt en ny Electrolux spis.
Skall enligt uppgift vara en 400 v spis. Den har en perilex kontakt med L1 brun, L2 svart, L3 blå och skyddsjord i mitten. Alltså ett stift ej anslutet.
Inkopplingen i spisen är L1 till byglad stift ett o två. L2 till byglat stift tre o fyra. L3 till stift fem och stift sex skyddsjord.

Framdraget är tre svarta faser, en blå nolla och skyddsjord.

Nu är frågan. Skall jag ansluta de tre svarta faserna till L1, L2 o L3 i spisen och strunta i nollan. Eller ska jag ansluta två svarta faser till L1 o L2 och den blå nollan till L3?
Eller ska den byglas om på något sätt.

Electrolux service vägrar att svara på frågan.

Följ kopplingsschemat som finns på spisen. Jag hade personligen satt upp ett perilex uttag och använt medföljande stickkontakt.

Om det är en spis märkt 400 v 3, då skall inte nollan användas utan endast L1, L2, L3 samt skydssjorden.

Den spistypen använder inte nolla eftersom alla spisplattor och ugnselement är anpassade för 400 v.

Tyvärr använder man blå ledare som fas i vissa anslutningskablar eftersom det är standardfärger i standardkablar. I dom flesta andra fall är blå ledning nolla enligt installationsstandard

Redigerat:
tack Tobbe. förklarar allt.

Jag har också problem med min spisinkoppling. Som synes på bilden är det 230 eller 400 som gäller. I väggen sitter ett perilexuttag som jag bara öppnat, med 3+N+J. Jag har en perilexhane jag tänkte montera på spissladden, men den känns klen, eller hur? Det är en Ilve gasspis med en ugn. Hur gör jag? Sladden levererades med spisen, säden borde ju funka...

IMG_20140924_120919.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20140924_120938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har alltså inte kopplat något själv än, bara öppnat kåpan. Det satt tidigare en tvåfasspis där, och det är avsäkrat med 3 x 16A.

Redigerat:
Du kan välja det nedersta inkopplingsalternativet, det som använder alla tre faser. Detta förutsatt att du verkligen har säkerställt att ditt perilexuttag innehåller tre faser, nolla och skyddsjord.
Det är svårt att se antalet ledare på bilden, men om din anslutningssladd inte är en 5-ledare så finns det färdiga perilexsladdställ att köpa. ,Anslutningssladden kan tyckas klen, men det är helt i sin ordning då en fritt förlagd kabel med arean 1.5 mm² kan avsäkras med 16 A.

Nej det är en ganska dassig bild, det är inte lät att se att det endast är tre ledare (brun, blå, gröngul) som sig bör. Med den kör jag alltså det tredje alternativet, som den redan verkar vara kopplad i. Den egentliga frågan är väl om det är värt besväret att spåra upp en kabel med fem ledare eller om ugn plus gas-tändning funkar lika bra på enfas?

Vad har spisen för (elektrisk) märkeffekt? Det låter ju udda med gasspis och trefas.
Du kan inte använda befintlig anslutningssladd om du vill koppla in den på tre faser.
Med din sladd kan du bara välja det näst nedersta alternativet.

3400w. Anledningen till att den har möjlighet till trefasinkoppling är nog att den finns i andra utföranden, utan gas. Denna spis är det: http://www.italianbrands.se/ck2-professional-plus-nostalgie/professional-plus-nostalgie-pn60/

Jag är givetvis med på att anslutningssladden med tre trådar endast kan användas för inkoppling med enfaskonfiguration. Jag ska kolla att det verkligen är nolla och jord innan jag ansluter, eftersom det var en tvåfasspis där tidigare som kanske inte använde nolla.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.