El
Odjuret: [citat] Dags att uppdatera ekonomiansvariga.... till nån som förstår sig på ny elcentral :p
lars_stefan_axelsson: Nu har HP kallat tillbaka kablarna, så det är tydligen inte bara jag... (Aldrig får man ha något själv... ;)) http://www.cpsc.gov/en/Recalls/2014/Hewlett-Packard-Recalls-Notebook-Computer-AC-Power-Cords/
hempularen: [citat] Titta bara efter att kontakten inte har skadats. Om den suttit och glappat länge, så kan det ha blivit väldigt varmt där. Med skador på både uttag och kontakt. Fast om det var en elektriker där så borde han kollat.
billyby: Här hittade jag en annan variant från tyskland, finns tydligen i olika färger om man vill ha det. Vägguttag Produktlista
hempularen: Det kanske kan vara till ledning att veta att en RC dimmer även kallas "transistordimmer", eller "bakkantsdimmer". En dimmer som klarar induktiv last (L) kallas även för framkantsdimmer eller tyristordimmer. De som klarar alla typer av last innehåller en funktion som först mäter upp egenskaperna hos lasten, och sedan konfigurerar sig själva för det. Edit: Hoppas jag kommer ihåg rätt nu,
hempularen: Det låter ju som sagt som en glappkontakt i en armatur. Jag kom att tänka på att du skulel kunna ha satt i fel typ av lampa. Har du nyligen bytt någon lampa? För hlogenlampor med inbyggd reflektor är lite av en vetenskap att välja. Det finns dels s.k "cool light" eller "cool beam", man kan förledas att tro att dessa lampor utvecklar mindre värme. Men det är precis tvärtom. De har en
nisse123: k_anka när du lånade testinstrumentet kollade du vid vilken ström JFB slår ifrån, (den slår av vid 150 mA men inte vid 100mA) den kanske slår av redan vid 120mA och då är det ju utanför gränserna och således felaktig. Eller fanns det ingen sådan testfunktion på instrumentet?
GK100: [citat] Helt klart så, och EXK av rätt fabrikat är inte dum istället för både EKK och EKRK om man är lite händig och använder rätt klammer.
Odjuret: Om du inte vågar skruva av locket till centralen, vilket jag förstår! så fråga styrelsen, de borde förhoppningsvis ha koll på huset. Men jag är rädd för att det är 1-fas... gasspis, det få antalet använda grupper.... Det är även min gissning. Men jag hoppas att jag har fel!
Stuntman88: Ja, skyddsjord finns. Då kör jag på en jordfeldbrytare i stugan! Tack för svar!
Fotografen: [citat] Nej, faktiskt inte, den gamla FK:n är av "evighetskvalite" och så värst krångligt att förstå sig på det är det inte. På bilden är klämman med de vita tåtarna i mitten fas, svart+blå till höger nolla, röd+gulgrön jord och de övriga tändtrådar. Av någon anledning byter de flesta tändtrådar färg i varje dosa de passerar, förstår inte varför.
f91jsw: [citat] En värmepump är som allra mest effektiv på sommaren (eftersom den tar värmen ur luften, som ju är mycket varmare på sommaren). Dvs man får nästan gratis värme från värmepumpen på sommaren både till elementen och till varmvattnet. Det finns alltså ingen anledning att stänga av den på sommaren, såvida det inte är för att man vill förlänga livslängden på den och det
GK100: Kolla på motorskyddets data (ström) det kan ni dimensionera starten efter. Och det går också att ta manövern för kontaktorn direkt till både A1 och ST, eller så kan man ta fast matning till A1 direkt byglat från L1 på starten krävs ingen egen avsäkring där i detta fallet.
elmont: Jag tycker att du i första hand ska ta ett "snack" med din elektriker så att ni är på samma "våglängd". Att använda g:a apparater är kanske inte så lyckat många är troligen bara godkända för 6 Ampere och dom har med tiden helt säkert blivit gamla och slitna. Dosorna är väl inte någon höjdare att jobba med och ofta behöver man flera plintar än det finns i dom g:a. Och om det
uno83: Tack. Det stod ju faktiskt i det gamla svaret ja. Missade visst det. Dosan matar ingenting i nuläget, men den är till för tvättmaskin, och tanken är att koppla en tvättmaskin till den i framtiden. Dock vill jag gärna byta plats så att duschen står i det hörnet, eftersom det är så trångt i det andra hörnet.
Manitoba: Agilent är bra. Elma gör också bra instrument. Finns rätt många dugliga fabrikat, men just Fluke verkar i alla fall bäst på marknadsföring :)
Bo.Siltberg: Jag får väl lägga in en brasklapp även mot plåt, för det ger inte den isolation som krävs mot FK i dosan. Målarfärgen räknas nog inte :( Men i detta fall låter det som om rummet är isolerat och med ojordade uttag, i vilket fall plåt skulle vara tillåtet. Täcklocket till teledosan borde dock uppfylla alla krav!
Fotografen: [citat] Ja, och när dessa regler var nya fanns i stort sett inga jordade taklampor för vanliga bostadsrum. Antingen är det en konservativ installatör som gjort installationen från början, eller så byttes uttagen av någon som flyttade in med "gamla" taklampor. Hursomhelst är det en god ide att byta till jordat, ev krontändning ersätts med dimmer vid behov.
Bo.Siltberg: [citat] Jag hittade denna tråd, http://www.byggahus.se/forum/el/226383-hur-gora-gruppforteckning-enklast.html där säger el_richard Börja med 1 och sedan räknar du uppåt och det tycker jag är en utmärkt ide.
el_richard: Koppla ur vardera spole och felsök. Till slut finner du felet...
el_richard: 568 ink frakt... från eldirekt.
JOB The Builder: Fantastiskt, tack både Avemo och Bo. Ja de kanske inte är lika effektiva som om det funnits jord, men det är ju som sagt bättre än ingenting :) Och varför tillverkarna vill att man slänger överspänningsskyddet efter något år? Det är ju solklart! De vill att man köper ett nytt såklart :)
el_richard: Någon har skarvat uttaget i samband med att en fullstor kyl införskaffades..
GK100: [citat] Varför det? Brukar gärna bli så här i eldelen, och är väl utmärkt för TS att ta del av för bedömning av nya centralens tillgänglighet. Men vi borde börja med C&E eller DFMEA också i de här fallen så det finns lite att diskutera. :)
Styrman_jansson: Hej, Enklast är om man köper armatur med HF-don för fasimpulsstyrning( även kallat switchDim). Man dimmrar då armaturen med återfjädrande tryckknapp. En armatur med HF-std don som anges på hemsidan går inte att dimmra utan att byta drivdon i. Don för 1-10V (analog dimmring) funkar också, men då krävs en speciell potentiometer ansedd för detta. Andra metoder för att dimmra
kulle: Hittade dessa efter lite googling :) http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/kabelkanaler/kabelkanal-409047/ http://www.lampsladdar.se/kabellist-svart-16x10-sjalvhaftande/40-0 http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/kabeldoljning/Andersson-Cablecover075m5cm/167116.3448/
Robert Westling: Enligt reglerna ska en fullstor häst ha 8m2 och vi vill kunna ha upp till 5 hästar så för 5 hästar är det precis så stort dom det måste vara :)
el_richard: Eller astronomiskt-ur. Vilket är bäst, välj i såfall Theben.