Jag kommer snart att dra en hel del vp-slang (för nätverk och coax så behörighets diskussionen behöver inte tas här) i mellanbjälklaget och i glespanelen. För att komma åt att dra och trycka finns det glasfiberpinnar som kan sättas ihop till längre som kittet i bilden, upp till 10m,

PushPullRod.jpg

Problemet är, vad kallas dessa för på svenska så att jag kan hitta dessa lokalt? Finns att beställa från Amazon, Alibaba etc., men borde finnas i Sverige med till förhoppningsvis inte alltför blodigt pris.

Har inte sett det här förut men tycker det ser ut som en bra grej. Följer tråden!

Liknar Hellerman-Tytons Cable Scout, den är i glasfiberarmerad plast och är väldigt styv (den finns dock i lite olika styvhetsgrader) så den är mest gjord för att t.ex. lirka fram kabel i undertak eller lös kabel i väggar (som jänkarna gör) och är inte riktigt gjord för tråddragning i rör.
Så jag skulle nog satsa på en vanlig dragfjäder i nylon av lite bättre kvalité.

Flexslang borde kunna klassas som kabel här ;)

• Gilla
TeroM
  • Laddar…
Okej, det är själva kanalisationen/flex-slangen i sig som ska dras i redan slutna utrymmen (jag bara antog att det var öppet och att man skulle dra i tråd), och i så fall är det säkert bra med en sådan :)

snaggletooth skrev:
Liknar Hellerman-Tytons Cable Scout, den är i glasfiberarmerad plast och är väldigt styv (den finns dock i lite olika styvhetsgrader) så den är mest gjord för att t.ex. lirka fram kabel i undertak eller lös kabel i väggar (som jänkarna gör) och är inte riktigt gjord för tråddragning i rör.
Så jag skulle nog satsa på en vanlig dragfjäder i nylon av lite bättre kvalité.
Dragfjäder i bättre kvalité har jag redan, det är rören jag vill kunna dra och lirka en bra bit in för att slippa riva hela innertaken just nu (även fast det kommer senare). Att skjuta in en dragfjäder 5-8 meter i mellanbjälklaget skulle nog ge vem som helst gråa hår ...

Ta en titt på Kati Blitz Compact också. Den är fantastisk bra, har dragit många hundra meter Cat6 kabel med den och den är styv så man får bra tryck. Köpte min på Amazon.de för en bråkdel av priset i Sverige.

AskeHolst skrev:
Ta en titt på Kati Blitz Compact också. Den är fantastisk bra, har dragit många hundra meter Cat6 kabel med den och den är styv så man får bra tryck. Köpte min på Amazon.de för en bråkdel av priset i Sverige.
Är inte det mer en dragfjäder eller är den styv nog att skjutas fritt längre sträckor utan att den korvar sig?

Kan det inte funka med ett styvare rensband :)
Men om det tipset verkar allt för dumt så får jag erkänna att jag inte riktigt fattar varför man inte kan dra med dragfjäder.:o

Redigerat:
Dragfjädern viker sig sig om det inte används i rör. Dom där "fiskespöna" är mycket styvare.

Är själv sugen på liknande och då även nå flexible drill bit saker.

Ahh jag läste första inlägget slarvigt. Trodde det var i vp rör den skulle anv.

• Gilla
AskeHolst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.