Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Är det nån som har lust att bekräfta mina teorier?
Är det bara att koppla likadant mellan dessa dvs n och n osv?
Så här satt det på det som inte funkar
Och så här ser det nya ut
Är det bara att koppla likadant mellan dessa dvs n och n osv?
Så här satt det på det som inte funkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser det nya ut
Logga in
Skapa konto
Ja, koppla samma färger till motsvarande på det nya så kommer det funka om det gjort det tidigare. Ser underligt ut med svart nolla och blå tändtråd men det är väl sviter från tidigare hempul. Du kan ju kosta på dig att ta bort den gamla införingen som hänger på kabeln.
På den översta bilden (alltså på skumningsreläet som inte funkade) kan det inte vara så enkelt att det helt enkelt är felkopplat?
Nolla och fas ligger båda på L, och tändtråden på N. ???????????
Går det att bekräfta hur kabeln är kopplad i andra änden?
Nolla och fas ligger båda på L, och tändtråden på N. ???????????
Går det att bekräfta hur kabeln är kopplad i andra änden?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Grejen är att det kanske inte har funkat.
Det gamla slutade nämligen att funka. Så jag reklamerade det till elfirman som installerat det. Dom bytte skymnningsrelät, sen märkte jag att det lös ständigt, precis som innan dom bytte. Jag kommer inte ihåg om det funkade en stund efter bytet, men jag tror det.
Grejen är den, dom skickade faktura till mig på typ 3kkr, och när jag sa att det var klart och tydligt en reklamation, så följde det veckor av gnälliga telefonsamtal från företaget, där ingen kändes vid att det skulle vart en reklamation.
Sen var som otrevliga en sista gång över telefon och hörde aldrig av sig igen..
Usel kundservice kan jag säga.
Det jag vill säga med detta är att jag tror att denna småaktiga elfirman kom tillbaka och satte tillbaka det gamla.
Men det är en paranoid teori.
Men inte omöjlig med tanke på attityden dom hade
Det gamla slutade nämligen att funka. Så jag reklamerade det till elfirman som installerat det. Dom bytte skymnningsrelät, sen märkte jag att det lös ständigt, precis som innan dom bytte. Jag kommer inte ihåg om det funkade en stund efter bytet, men jag tror det.
Grejen är den, dom skickade faktura till mig på typ 3kkr, och när jag sa att det var klart och tydligt en reklamation, så följde det veckor av gnälliga telefonsamtal från företaget, där ingen kändes vid att det skulle vart en reklamation.
Sen var som otrevliga en sista gång över telefon och hörde aldrig av sig igen..
Usel kundservice kan jag säga.
Det jag vill säga med detta är att jag tror att denna småaktiga elfirman kom tillbaka och satte tillbaka det gamla.
Men det är en paranoid teori.
Men inte omöjlig med tanke på attityden dom hade
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Det är ju sånna dumma engångsknappar för att sätta fast kablarna med vilket gör det nervigare.
En sak jag funderade på, Kan det varit den nya som byttes av elektriker som var felkopplad att ge ström hela tiden?
Menmen, jag får väl testa at koppla som det var innan.
Blå till N1 osv..
En sak jag funderade på, Kan det varit den nya som byttes av elektriker som var felkopplad att ge ström hela tiden?
Menmen, jag får väl testa at koppla som det var innan.
Blå till N1 osv..
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Så här går kabeln från relätDemmpa skrev:
Logga in
Skapa konto
Och det är sen ett virrvarr...
Logga in
Skapa konto
Blå går till en svart
Brun går till en annan kabels brun
Och svart till samma kabels svart
Men jag förstår att det inte säger så mycket..
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Vet inte om du får ut nåt av mina andra svar här.krilleman_215 skrev:
Men alla lampor har lyst hela tiden.
Skulle som göra det om det var felkopplat?
Det platsar i värsta elkopplingen light, vad jag än tror om vissa elfirmor ska du knappast försöka lägga skulden för detta på någon sån. Man undrar hur f.n någon kan åstadkomma något dylikt, både i utförande och omblandning av färger, klippta trådar osv. Om du förklarar vart de olika kablarna går kanske du kan få lite hjälp att rätta det lite.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
GK100 skrev:Det platsar i värsta elkopplingen light, vad jag än tror om vissa elfirmor ska du knappast försöka lägga skulden för detta på någon sån. Man undrar hur f.n någon kan åstadkomma något dylikt, både i utförande och omblandning av färger, klippta trådar osv. Om du förklarar vart de olika kablarna går kanske du kan få lite hjälp att rätta det lite.
Humm, ok..
Det är en elfirma som gjort detta, jag gör ingenting som Jag inte är hundra på. Därav min fråga..
Dessutom två olika personer från samma firma.
Men. Det var säkert oordning innan, så dom kanske ha fått göra det bästa av situationen..
I vilket fall som helst.
Jag hämtade grannen som kan lite mer och det visade sig vara "rättkopplat" trots konstiga färger.
Så nu verkar det funka.
Tack alla!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg