Hej Jag har en utomhusstolpe som ej tänder upp. I denna sitter en 70W Metallhalogenlampa, ballast,kondensator samt tändare.
Finns det någon här på forumet som vet vilken av dessa komponenter som brukar ge upp?
Tacksam för all hjälp
//Johnny

• DSC_0166.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0168.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lampan brukar gå först

Lampan är ny!

Har den fungerat eller är den nyinstallerad och ska tas i drift ?
Har du kollat så du har ström fram till säkringen.?

Hej. Det är gamla grejer i stolpen. Den fungerade förra vintern men i år ville den ej tända. Jag har mätt ända ute på lampsockeln och där finns 230V och lampan är bytt som sagt. Så det kanske lutar åt tändaren då? Men man vill ju vara säker.

Kan låta lite när tändaren försöker tända, är det helt tyst brukar den vara trasig ;p

Tändaren försöker bara tända i några sekunder, misslyckas den så pausar den några minuter.
Vissa försöker bara en gång vid spänningssättning..

Är du helt säker på att den gamla lampan var en metallhalogen och inte en kvicksilver? Jag menar verkligen inte att dumförklara dig men jag gjorde det misstaget själv i somras. Tog för givet att det var en metallhalogen och bytte lampa. Fungerade inte. Började mäta på drivdon och allt möjligt. Hade ju också 230 i sockeln. Sen gick det upp för mig att armaturen var en kvicksilverarmatur och inte metallhalogen. Skaffade rätt lampa och sen var den som ny igen..kände mig ju lagom dum efteråt...

1 Lampa
2 Ballast eller Tändare

I den ordningen brukar de gå sönder.
Som tidigare skrev kolla att det är rätt lampa, du köpt. lika så att det är rätt Watt...
Om lampan är rätt, så börja med att byta tändaren....
Trasiga tändare eller ballaster kan skjuta den nya lampan, tyvärr

Det är inte en kvicksilverarmatur du har, det syns på bildena, jag ser en kondensator, en tändare, en ballast.

Har det varit en kviksilverarmatur så har tändaren inte funnits:)

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.