Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Den djupa VP-2-dosan (den med blå ring) har monterats för grunt på ett ställe, det vill säga, efter gipsning så skruvar jag in/ner den blåa ringen tills det tar stopp, men den sticker ändå utanför gipsen.
Löser det problemet att köpa en grön ring och skruva dit istället, eller är det dosan som är grundare på den gröna varianten och inte ringen?
Ni som jobbat mer med VP-2 än mig, finns det andra lösningar på problemet?
Löser det problemet att köpa en grön ring och skruva dit istället, eller är det dosan som är grundare på den gröna varianten och inte ringen?
Ni som jobbat mer med VP-2 än mig, finns det andra lösningar på problemet?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag vet inte om det är samma dosa, kanske det stämmer. Kan inte kolla om ringen sticker utanför gråa dosan just nu, men återkommer när jag kollat.ZipLock skrev:
Jag köpte några blåringade dosor för dubbelgips då jag ska ha OSB + gips, och det är precis på håret att ringen går att få bakom gipset. Resterande dosor blir med grön ring. Jag tror dessa skulle funka med dubbelgips också.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Det beror så klart på hur man monterar dosan. http://www.byggahus.se/forum/el/235972-vilka-dosor-dossystem-till-ett-nybygge.htmlpelpet skrev:
Jag har alltså i mitt fall (för just dessa två dosor det handlar om) satt en för tjock regel bakom som jag skruvat fast dosorna i. Att då prata om en eller två gipsskivor m.m. blir ointressant, men när man monterar direkt "bakifrån" på väggskivorna spelar det såklart stor roll och då man vill man ha rätt tjocklek på dosorna från början. (ursäkta något rörigt svar....)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det finns ingen anledning att använda gröna dosor om man har OSB och gips överallt. Dom skapar bara ett extra arbetsmoment när man är tvungen att skruva ut ringen till max på alla dosor och på väggar med kakel så behöver man byta till en blå ring.
Funkar det inte med VP-2 med blå ring när man har OSB och gips så har man antingen monterat dosorna eller skivorna fel.
//Patrik
Funkar det inte med VP-2 med blå ring när man har OSB och gips så har man antingen monterat dosorna eller skivorna fel.
//Patrik
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Överarbetar man i sitt eget hem så använder man distanser med klister som fästs mellan gipsen på insidan av väggen dvs. sen när man slår på andra sidan väggen så kvittar det om limmet lossnar då fästet förhindrar att dosan hamnar fel eller trillar in i väggen.
Lite onödigt hemma kanske men ack så värdefullt på storbyggen.
Har inga E-nummer man kan kolla upp det.
EDIT:
http://www.elbutik.se/product.html/skivfaste?category_id=1932
Detta är en av varianten jag snackar om. En dröm att montera dosor ju.
De jag kör med har klisterlappar man plockar bort för att fästa de på insida vägg.
Lite onödigt hemma kanske men ack så värdefullt på storbyggen.
Har inga E-nummer man kan kolla upp det.
EDIT:
http://www.elbutik.se/product.html/skivfaste?category_id=1932
Detta är en av varianten jag snackar om. En dröm att montera dosor ju.
De jag kör med har klisterlappar man plockar bort för att fästa de på insida vägg.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Ursprungsfrågan löst genom att byta till grön ring som går att skruva längre in i dosan. Varför dosan hamnat för långt ut beror väl på ren klantighet från min sida, men nu är hur som helst problemet ur världen.
Tack för tips och inlägg från er alla.
Tack för tips och inlägg från er alla.
Blir det verkligen 100% bra med blå ring och osb (12mm) + gips (13mm)? Nu kanske 1mm i de flesta fall kvittar men det borde kunna ge problem att få apparaten helt i liv med väggenPatrik_Hed skrev:Det finns ingen anledning att använda gröna dosor om man har OSB och gips överallt. Dom skapar bara ett extra arbetsmoment när man är tvungen att skruva ut ringen till max på alla dosor och på väggar med kakel så behöver man byta till en blå ring.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
OSB är 11 mm. Ja, jag har aldrig stött på trubbel och då har jag monterat många apparater där jag satt VP-2 med blå ring där det är OSB och gips. Tittar man strikt på måtten så stämmer det att måtten egentligen är för dubbelgips 26 mm, men i praktiken så spelar det ingen roll.Grottan skrev:
//Patrik