Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Tja!
Köpte en fläkt härom dagen och fick den installerad idag av en elektriker.
Den skall styras av fuktnivån enligt instruktionerna.
Det är en Modell Fresh S100HT. Dock så går fläkten oavbrutet!
Enligt instruktionerna (se nedan) så verkar det som att fläkten måste kopplas med tändtråd - dock så sa säljaren OCH tillverkaren att det inte behövs om man vill ha automatisk styrning beroende på fuktnivå.
Kan någon hjälpa mig? Nu kan jag inte få fläkten att stanna då den är kopplad direkt på elnätet.
Fråga 2 och 3:
Vilken elektriker lämnar ett jobb med fläkten gående oavbrutet?
Får de koppla el på det här viset utan att rådfråga mig först, har slitit som ett djur för att inte ha några kablar synliga och så gör de såhär!
Köpte en fläkt härom dagen och fick den installerad idag av en elektriker.
Den skall styras av fuktnivån enligt instruktionerna.
Det är en Modell Fresh S100HT. Dock så går fläkten oavbrutet!
Enligt instruktionerna (se nedan) så verkar det som att fläkten måste kopplas med tändtråd - dock så sa säljaren OCH tillverkaren att det inte behövs om man vill ha automatisk styrning beroende på fuktnivå.
Kan någon hjälpa mig? Nu kan jag inte få fläkten att stanna då den är kopplad direkt på elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga 2 och 3:
Vilken elektriker lämnar ett jobb med fläkten gående oavbrutet?
Får de koppla el på det här viset utan att rådfråga mig först, har slitit som ett djur för att inte ha några kablar synliga och så gör de såhär!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Byglingen ska la bort ändå.
Så är det väl på PAX fläktarna mm att "LS" endast nyttjas om man vill tvinga igång fläkten om man ska göra nummer två.
ang kaben så är det svårt att säga. Jag tycker det är helt okey. Kanske en klammer av snyggare modell. tex Dubbel letti hade suttit fint. Men vi kan inte alltid trolla bort alla kablar och sånt. Vi lever inte i ett helt trådlöst samhälle.
Nu kommer säkert någon person och säger att man kan borra i dosan. Det är inget man får göra men det händer att man borrar i en dosa eller skär ut botten för att rädda sig från ett rör som har släppt. Lite får man nog se mellan fingrarna istället för att man sågar sönder väggen. Sen så kanske det inte ens går att vinkla ett borr i den vinkel som behövdes. Kanske var Elektrikern rädd för att borra fel och tog ett säkrare alternativ ändå.
Sen så tycker jag nog att lite kommunikation är A och O.
Man ska inte hänga över axeln, men man ska kanske förklara lite lugnt och metodiskt att man lider av OCD etc.
Du ska givetvis inte betala något extra för att elektrikern kommer och gör ett backjobb på en fläkt som inte stannar.
Så är det väl på PAX fläktarna mm att "LS" endast nyttjas om man vill tvinga igång fläkten om man ska göra nummer två.
ang kaben så är det svårt att säga. Jag tycker det är helt okey. Kanske en klammer av snyggare modell. tex Dubbel letti hade suttit fint. Men vi kan inte alltid trolla bort alla kablar och sånt. Vi lever inte i ett helt trådlöst samhälle.
Nu kommer säkert någon person och säger att man kan borra i dosan. Det är inget man får göra men det händer att man borrar i en dosa eller skär ut botten för att rädda sig från ett rör som har släppt. Lite får man nog se mellan fingrarna istället för att man sågar sönder väggen. Sen så kanske det inte ens går att vinkla ett borr i den vinkel som behövdes. Kanske var Elektrikern rädd för att borra fel och tog ett säkrare alternativ ändå.
Sen så tycker jag nog att lite kommunikation är A och O.
Man ska inte hänga över axeln, men man ska kanske förklara lite lugnt och metodiskt att man lider av OCD etc.
Du ska givetvis inte betala något extra för att elektrikern kommer och gör ett backjobb på en fläkt som inte stannar.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Elektrikern kommer imorrn och tar bort bygeln.
Angående kabeln:
Ovanför innertaket ligger minst 6 kabelrör med 230 i. Varav 3 går ner i väggen till dosan. VARFÖR dra kabeln utanför då!
Vågar jag klaga på detta?
Angående kabeln:
Ovanför innertaket ligger minst 6 kabelrör med 230 i. Varav 3 går ner i väggen till dosan. VARFÖR dra kabeln utanför då!
Vågar jag klaga på detta?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
rockin_john skrev:
Bra att du haft en kontakt med vederbörande då. Varför ens ta upp ett fel här som kanske kom i all hast? Jag tycker givetvis att det är slarv att inte kontrollera att den startar och stannar.
Jag kan inte se hur det ser ut just hemma hos dig. Var golvet uppbrutet så kanske man kunde ha gått där. Sen alla stutsar i dosan kanske var upptagna eller så låg det en takstol mm i vägen som man inte bara kan såga sönder. Det finns säkert många förklaringar på varför det är gjort så.
Sen bara för att man nästan kan komma åt något så betyder det inte att det går. Kanske skulle du tagit med din Elektriker att du hellre ser att han lägger ner 2 timmar extra på att få till det lite extra eller är du en person som klagar på minsta lilla avskal som ligger kvar i rummet och onödig lång debitering?
Det jag är ute efter är att varje jobb tar olika tid. Olika faktorer som spelar in. Det kan vara nog så stressigt ibland att bara jaga nycklar eller att veta var elcentralen sitter.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
-=fullmoon=- skrev:Bra att du haft en kontakt med vederbörande då. Varför ens ta upp ett fel här som kanske kom i all hast? Jag tycker givetvis att det är slarv att inte kontrollera att den startar och stannar.
Jag kan inte se hur det ser ut just hemma hos dig. Var golvet uppbrutet så kanske man kunde ha gått där. Sen alla stutsar i dosan kanske var upptagna eller så låg det en takstol mm i vägen som man inte bara kan såga sönder. Det finns säkert många förklaringar på varför det är gjort så.
Sen bara för att man nästan kan komma åt något så betyder det inte att det går. Kanske skulle du tagit med din Elektriker att du hellre ser att han lägger ner 2 timmar extra på att få till det lite extra eller är du en person som klagar på minsta lilla avskal som ligger kvar i rummet och onödig lång debitering?
Det jag är ute efter är att varje jobb tar olika tid. Olika faktorer som spelar in. Det kan vara nog så stressigt ibland att bara jaga nycklar eller att veta var elcentralen sitter.
Jag var givetvis med elektrikerna (de va 2 som kom) och visade dem var central satt. Satte upp stege till vinden. Dessutom hade jag dragit alla kablar från badrummet upp på vinden.
Uppe på vinden ser man OCH KOMMER ÅT alla kabelrör som går ner till den dosa de har kopplat mot.
Det ligger även ett rör där kablarna från badrummet kommer upp (lätt att komma åt det med).
Jag hade själv tänkt koppla detta - men ansåg att en behörig elektriker skall göra kopplingar i badrum.
Hade alltså dragit alla kablar och gjort klart allt UTOM att koppla mot elnätet.
Ändå väljer de att borra genom innertaket och dra kablar utanpåliggande. Givetvis kan det finnas någon förklaring som jag inte ser (de är ju utbildade!)
MEN hade de ringt mig och frågat om de skulle lägga 5 timmar extra för att dra kabeln "osynligt" så hade jag sagt JA!
När jag köpte denna kåk var ALL el inne dragen utanpåliggande. Och ja, jag är allergisk mot det.
Slutligen:
Jag lade upp denna tråd för att se om någon kunde se nåt självklart fel. Sen valde jag att slänga iväg ett SMS till elfirman.
Tack!
Dessa rör som kommer upp på vinden från kopplingsdosan, var det tomma rör avsedda för ändamålet eller används de till något annat?
Om de används till annat har jag full förståelse för att man inte gav sig på dessa.
Hade dock själv blivit ruskigt sur om de hade gjort någon liknande lösning hos mig, men inser samtidigt att normalkunden kanske skulle tycka att det var helt OK. Så det kanske inte är något att klaga på om man inte varit väldigt tydlig från början med hur installationen skall se ut. Däremot tycker jag det är helt i sin ordning att göra klart för dem att du inte är nöjd med lösningen och fråga om de kan lösa det på annat sätt, men då givetvis betala för tillkommande tid/material.
I bland måste man vara väldigt tydlig har jag märkt. Hade en elektriker här som skulle koppla om en lampa till en annan tändtråd. Han hade i princip börjat spika upp ca. 40 m utanpåliggande kabel när jag påpekade att båda tändtrådarna rimligtvis låg i samma kopplingdosa på väggen vid lampan. Så i slutänden var det 5 minuters jobb att växla tändtråd i dosan. Om man bara tänker lite först...
Om de används till annat har jag full förståelse för att man inte gav sig på dessa.
Hade dock själv blivit ruskigt sur om de hade gjort någon liknande lösning hos mig, men inser samtidigt att normalkunden kanske skulle tycka att det var helt OK. Så det kanske inte är något att klaga på om man inte varit väldigt tydlig från början med hur installationen skall se ut. Däremot tycker jag det är helt i sin ordning att göra klart för dem att du inte är nöjd med lösningen och fråga om de kan lösa det på annat sätt, men då givetvis betala för tillkommande tid/material.
I bland måste man vara väldigt tydlig har jag märkt. Hade en elektriker här som skulle koppla om en lampa till en annan tändtråd. Han hade i princip börjat spika upp ca. 40 m utanpåliggande kabel när jag påpekade att båda tändtrådarna rimligtvis låg i samma kopplingdosa på väggen vid lampan. Så i slutänden var det 5 minuters jobb att växla tändtråd i dosan. Om man bara tänker lite först...
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Rören används till annat. De möts ju nere i dosan....
Så varför inte gå på innan dosan?
Var ändå tydlig med att jag vill ha det kopplat på vinden.
Får nog fråga varför de valde att göra såhär iallafall...
Så varför inte gå på innan dosan?
Var ändå tydlig med att jag vill ha det kopplat på vinden.
Får nog fråga varför de valde att göra såhär iallafall...
Måste säga att du inte lyckats uttrycka det särskilt tydligt här hur du tycker att de borde ha gjort istället.
Om rören används till annat, vad menar du att de skulle gjort?
Brutit ett rör och lagt in en ny dosa på vinden?
Ser tre problem med det:
Om rören används till annat, vad menar du att de skulle gjort?
Brutit ett rör och lagt in en ny dosa på vinden?
Ser tre problem med det:
- Det är inte tillåtet/lämpligt att ha "dolda" dosor längs ett rör.
- De skulle behövt riva bort och dra om befintliga trådar i detta rör.
- = rätt mycket extra tid och jobb att göra en sån lösning.
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Får de inte dela ett rör och sätta en ny dosa på vinden!?
Det här med utanpåliggande blir ibland en snabb genväg för att lösa problemet.
Jag är också allergisk mot utanpåliggande precis som du, så här ingår alltid instruktionen "inte något utanpåliggande utan särskild överenskommelse".
Jag är också allergisk mot utanpåliggande precis som du, så här ingår alltid instruktionen "inte något utanpåliggande utan särskild överenskommelse".
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
hahaha, det är inte söndertrasat. Det är skräp från när han borrade i taket 
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Det där är inte, rent estetiskt, OK ens vid utanpåliggande montage. Dels fattas det klammer, dels så drar man inte utanpåliggande kabel över en taklist. Ska man göra sådär så tar man ner taklisten, karvar ur för kabeln och återmonterar den över kabeln.
Med detta sagt så vet jag hur det är att ha en stressig dag och en viss vilja att bli klar.
Med detta sagt så vet jag hur det är att ha en stressig dag och en viss vilja att bli klar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden