Hejs,

Jag mäter upp ca 234volt på alla mina faser mot jord. När jag lastar med 16A så sjunker spänningen till 217volt vid mitt vägguttag. Jag började mäta bakåt och spänningen är vid inkommande i huset 220volt under 16A last.

Elmätare/elskåp står utanför huset ca 30meter bort, där har jag inte mätt än.

Är det normalt att man får ett spänningsfall likt mitt vid måttliga 16A last? Eftersom jag mätt på inkommande i huset så är problemet vad jag kan förstå inte något i huset.

Huset är från 1955 och det är porslinssäkringar vi pratar om, i fall det spelar roll.

Baserat på de siffrorna kan man räkna ut att förimpedansen in i huset är 0,87 ohm. Det är ingenting extremt även om det är lägre många gånger.

0.87 ohm är alltså i (första) elcentralen i huset. Det är faktiskt inte dåligt, men kunde vara bättre ;) Beror på vad du bor - tätort eller långt ut på landet. 16 A får man nog dessutom säga är en ganska hög belastning, speciellt på en fas. Du får lägre spänningsfall om du belastar alla tre faser med 16 A! Mätarsäkringens storlek ger en hum om vilken normal belastning du har.

Det är säkrat 16A i dagsläget vid elmätaren (30meter bort), i källaren där kabeln kommer in sitter det huvudsäkringar som också är på 16A, men det står "25A säkring" inristat i panelen samt att flera bottnar i elcentralen/proppskåpet är större än 16A.

Jag är tyvärr tvungen att lasta en fas då fjuttbilen inte stödjer 3fasladdning.

Header_UP%2004.jpg

Så länge säkringen inte löser skall det inte vara ett problem. Spänningsfallet kommer inte att bli mindre om du säkrar upp. Enda sättet att minska det är att använda grövre kablar hela vägen till elskåpet.

• Gilla
Torixpetrol
  • Laddar…
Ja precis. Jag skall mäta spänningen vid elskåpet ute på gården, är där också 220volt så får jag ju ge upp, är där 235volt så kan jag ju med lite vilja byta till grövre kabel den sista biten.

Jag har haft planer på att säkra upp inför ev nya eldriva fordon, men dippar det redan vid 16A så är det ju knappt lönt.

Laddas elbilen med 16amp enfas?

dof skrev:
Laddas elbilen med 16amp enfas?
Japp! Dagens elbilar har generellt en rätt begränsad möjlighet att laddas hemma då de bara stödjer 1fas. Jag kan välja från 5-16A laddström och det går ju givetvis snabbare ju högre ström jag väljer. (något enstaka undantag finns med 3fas laddning men den kostar för mycket)

Den stödjer också DC laddning, men en sådan trafo enligt rätt standard kostar för mycket för det skall vara ekonomiskt försvarbart.

• Gilla
fj.fredrikjohansson
  • Laddar…
Man får vara glad över att Tesla S stödjer trefasladdning på europaversionen när den har ett 85 kWh batteri som ska fyllas med soppa över en natt :)

SkaneErik skrev:
Man får vara glad över att Tesla S stödjer trefasladdning på europaversionen när den har ett 85 kWh batteri som ska fyllas med soppa över en natt :)
Den är i sin egen klass och behöver mer pulver för att laddas full, å andra sidan drar den ju inte mer per dag för det. (merginellt mer) Så om jag använder 10kWh per dag så är det ju ingen skillnad mot Leaf i laddtid egentligen. Olika stora batterier ger ju lite olika mönster i laddningen.

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Du kanske kan sätta ett uttag vid mätaren annars. Kör du laddning samtidigt som något annat strömkrävande på samma fas är risken stor att säkring går. Kanske värt att kolla då kylan närmar sig..

• Gilla
Henke2
  • Laddar…
Slugge skrev:
Du kanske kan sätta ett uttag vid mätaren annars. Kör du laddning samtidigt som något annat strömkrävande på samma fas är risken stor att säkring går. Kanske värt att kolla då kylan närmar sig..
Bra förslag som öppnade mina ögon för nya möjligheter att placera bil och uttag samtidigt som jag sänker förimpedansen. Tackar :)

eon kontaktade, en lokal förmåga var ute och mätte upp 235volt utan last. Kostaterade att allt var ok. Jag menade att det är ju under last som problemet uppstår och erbjöd mig stå till tjänst med last när de ville mäta. Mätningen skulle göras i fredags och elbilen stog inkopplad och väntade på ett SMS för att starta laddningen, dock dök aldrig någon eon-nisse upp.

Jag mätte därför lite själv och för dagen var det 235volt på alla faser i röda nya elskåpet. Det kommer in kabel som är ca 10-12mm i diameter som via en skena delas upp i två stycken snäppet tunnare kablar varav den ena verkar gå åt mitt håll och den andra till grannhuset.

Kabeln går ner i marken utan rör, men i min ände 25m bort kommer det upp en betydligt tunnare kabel. Säg att den som försvinner ner i marken är 8mm i diameter och den som dyker upp är 6mm2

När jag lastar 16A så sjunker spänningen här i det röda skåpet till 227volt och i mitt blåa mätarskåp 225volt för dagen.

Är inte det lite mycket spänningsfall på en 95mm2(??) nyinstallerad kabel på bara 16A?

Nå väl, eon-nissen som mätte på olastat skåp tycke det såg lite gammalt och slitet ut så han föreslog att ett nytt skulle monteras med undergrupper direkt i skåpet. Låter ju som en bra idé och en bit på väg iaf

sux5ro.png

Redigerat:
Spänningsfallet på 2 V mellan röd-blå är inte något speciellt dåligt, tyder på att det ligger en kabel 6-10 mm2 där och det är vanligt för serviser särskilt äldre såna. Det som däremot ger motvind i ditt fall är de 8 V som ligger i nätet ovanför röda kabelskåpet, det verkar som att Eon bör rusta upp lite i området totalt sett. Sen om du har klen kabel blå-huset kan det ju som sagt vara bra med uttag direkt från mätarskåpet men det botar inte det som ligger i nätet.

Göran.W
217 volt vi 16 A belastning är väl inte dåligt eller ens ett problem.
All elektronik fungerar precis som vanligt vid 217 volt.
Det problemet jag skulle kunna se är att sned belastningen kan ställa till det när det blir kallt och värmen går på.
Köper man fler elbilar lägger man dom på en annan fas så det kommer fortfarande vara 217 volt på den som belastas nu.
Enklaste lösningen borde vara att sätta in en 400-230 volts transformator för att lägga lasten på alla 3 faserna om man upplever spänningsfallet som ett problem.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.