Hej!

På ett uthus finns 2st utomhuslampor (som styrs med en kronomkopplare 2x1 som sitter i en apparatdosa), den ena lampan har rörelsesensor och är bra att ha på hela tiden men den som inte har sensor är grymt jobbig om man inte kommer ihåg att släcka (gå ut i mörkret i ur och skur).

Funderar på att sätta en Nexa WMR-1000 bakom brytaren för att kunna manövrera lampan utan sensor både inifrån huset och m.h.a. brytaren i uthuset.

Men när jag läser bruksanvisningen står det "Endast för användning med enpoliga brytare", jag förstår inte riktigt innebörden av detta. Måste man ha en enkel brytare eller funkar en 2x1 kronomkopplare?

WMR-1000.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kronbrytare är ju egentligen två enpoliga brytare (med samma ingång), så det lär inte spela någon roll.

Om du ska använda ena halvan av brytaren till lampan med vakt kommer det inte fungera. Som det tydligt står i anvisningen ska man inte ansluta något spänningsförande till styringången, den ska vara potentialfri. Nu kan det säkert finnas sätt där det ändå kan funka men jag har själv aldrig dissekerat en sån här så jag känner inte till de inre kopplingarna, därför kan jag bara rekommendera manualens koppling.

Ett sätt är att du byter brytaren till en dubbeltrapp då får du möjlighet till två isolerade halvor.

GK100 skrev:
Om du ska använda ena halvan av brytaren till lampan med vakt kommer det inte fungera. Som det tydligt står i anvisningen ska man inte ansluta något spänningsförande till styringången, den ska vara potentialfri. Nu kan det säkert finnas sätt där det ändå kan funka men jag har själv aldrig dissekerat en sån här så jag känner inte till de inre kopplingarna, därför kan jag bara rekommendera manualens koppling.

Ett sätt är att du byter brytaren till en dubbeltrapp då får du möjlighet till två isolerade halvor.
Ja det låter rimligt. Det finns ju bara en fas in och den kommer ju gå igenom brytaren. Dubbeltrapp verkar som du säger kunna tillåta en sida med fas in -> tändtråd ut och en sida bara bruten eller öppen "nexakrets".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.