Jag är ute efter att istället för de två övre strömbrytarna som styr varsitt lamputtag få separat dimmerstyrning på dessa två uttag.

För att åstadkomma detta har jag tänkt installera en Elko RS Kombidimmer.

Om jag förstått funktionen rätt på kombidimmern så kan den hantera två separata laster och fungerar som "två dimmers i en dosa" samt är i samma serie som det som redan är installerat?

Är jag rätt ute eller finns det något annat bättre alternativ? :)

2014-10-27-17-55-33.jpg

Bo.Siltberg skrev:
Nja, jag tolkar Elkodimmern som en (1) dimmer. ABB-dimmern är däremot en dubbeldimmer, men den passar inte i din ram som liknar Eljo Trend. Då skulle denna passa bättre: [länk] Men lita inte på att jag har rätt...
Det är Elko (eller något liknande) som sitter där idag så Eljodimmern kommer inte heller att passa.

Müssli skrev:
Det är Elko (eller något liknande) som sitter där idag så Eljodimmern kommer inte heller att passa.
Tittade in i en dimmer på ett annat ställe i huset, den var märkt "busch" är det något udda märke? hittar ej på elbutik.se

Tycker däremot att ramarna är väldigt lika ABBs "Jussi"

2014-10-27-21-13-37.jpg

Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Montera eltako dimmrar i dosan. Eller skippa uttaget och köp 2 vanliga dimmrar.

Om man skippar uttaget så finns det plats för 2 st något billigare vriddimmers som du redan verkar ha på andra ställen

• Gilla
MattiasT och 1 till
  • Laddar…
Dosdimmer går ju också?

prototypen skrev:
Om man skippar uttaget så finns det plats för 2 st något billigare vriddimmers som du redan verkar ha på andra ställen
Då måste jag ju böja mig när jag kopplar in dammsugaren :)

Det får nog bli en ommöblering i dosan, flytta upp det som går på strömställaren i mitten till kronbrytaren, det är en ledlist som inte ska dimmas. Och byta ut den enkla strömställaren mot en dimmer. Då kan jag dimma en av mina tre ljuskällor i rummet och behöver inte böja mig ner för att sätta i dammsugarsladden eller mobilladdaren.

Alternativt går man all in och köper en sån här också och vips har man spenderat väldigt mycket och fått väldigt lite :)

Nu har jag varit och införskaffat en dimmer av samma typ som övriga i huset och kikat in hur det ser ut i dosorna, jag vill alltså dimma en av tre anslutna lampor, den som är ansluten till grå tändtråd, tänker jag då rätt om jag:

- flyttar den orangea tändtråden till nuvarande grå på den översta brytaren.
- tar bort den nedre brytaren.
-skarvar den bruna fasen på någon av de två anslutningarna i dimmern, där ser ut att finnas plats för en skarv, förslagsvis på pil in.
- kopplar in den grå tändtråden som tidigare satt till höger på kronbrytaren i dimmern.

Rätt?

2014-10-28-20-34-57.jpg
2014-10-28-20-37-48.jpg
2014-10-28-20-38-00.jpg
2014-10-28-20-39-52.jpg
2014-10-28-20-41-28.jpg

Redigerat:
Rätt, men tänk på jag har haft fel en gång i denna tråd ;)

Jag skulle undvika att skarva ledare i strömställare pga tillförlitligheten och strömmen, utan istället använda toppklämmor bakom strömställaren.

• Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Rätt, men tänk på jag har haft fel en gång i denna tråd ;)

Jag skulle undvika att skarva ledare i strömställare pga tillförlitligheten och strömmen, utan istället använda toppklämmor bakom strömställaren.
Ja tänk så det kan bli!

Då får jag släpa mig iväg och köpa en wago eller liknande och en snutt brun fk innan det blir något dimmande av. Tack för input :)

Så där ja. :)

2014-10-29-20-55-14.jpg

• Gilla
Pierre1981 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.