Hej,
Ska ta hem en elektriker men vill innan dess gärna veta om det går att lösa det jag vill ha. Jag har en brytare/uttag som ser ut så här:

IMG_4123.JPG

Den vill jag ändra så att i alla fall ett uttag är kvar och att den ena eller båda strömbrytarna blir dimbara.

Finns det sådana lösningar så att denna relativt enkelt kan bytas ut?

Tusen tack på förhand!
J

Hej och välkommen!
Jag har aldrig sett den kombinationen tidigare men vi har gamla rävar här som kanske känner igen den. Vanligtvis har man en brytare och ett envägs vägguttag i kombination.
Om det går att få tag i fjädrar som passar i din brytare kan man använda dosdimrar till den, då kan du dimra en eller båda knapparna.

Tack! Grejen är att jag gärna ändå vill byta denna då den gulnat. Denna är från 1998 och i resten av bostaden var det ELKO, det är nog denna också.

tommib
Ramen är väl en sån här: http://elbutik.se/product.html/for-21-apparater-fv?category_id=465
Uttaget vet jag dock inte. Ev finns det inte kvar. Det ser definitivt ut som Elko RS.

Om du kan stå ut med att uttaget är gulnat kan du troligen byta strömbrytarna (eller montera impulsfjädrar och koppla dem till dosdimmers) och byta ramen.

Edit:

Hmm.... kanske går med en sån här: http://www.elbutik.se/product.html/plus-option-uttag-2-v-mj-2?category_id=476
Jag vet inte om RS och Plus är kompatibla. Ev kan du byta hela uppsättningen till Elko Plus men då ser det inte ut som resten av bostaden.

Redigerat:
Ja allt annat är Elko RS så det är det nog. Tack för tipsen. Ramen är rätt. Jag undrar dock om det går med Plus-uttaget, det ska ju passa i en 1 1/2-facksramoch den gamla jag har passar ju i en 2-facksram. Men de ser onekligen rätt lika ut.

J

Det är inga bekymmer alls att få en trappbrytare med fjäder bakom och med kombinations ram ett vägguttag under likt som på bilden. Elektrikern löser de :) Finns det bara en dosa bakom (mindre troligt) så går de alltid fälla in en rotdosa bakom för att kunna få extra möjligheter till fler brytare etc.

tommib
-=fullmoon=- skrev:
Det är inga bekymmer alls att få en trappbrytare med fjäder bakom och med kombinations ram ett vägguttag under likt som på bilden. Elektrikern löser de :) Finns det bara en dosa bakom (mindre troligt) så går de alltid fälla in en rotdosa bakom för att kunna få extra möjligheter till fler brytare etc.
Nu hittade jag uttaget på Elkos sida. E18 407 99 heter det. Inte nödvändigtvis så lätt att hitta i butik men en elektriker kan säkert ta hem den åt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.