Vi har en garderob i en kattvind, där jag ska sätta belysning. Har köpt en Led-list på Ikea.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80267627/

Till den listens kopplingsdosa köper man till en sladd med stickpropp på, och på sladden sitter en strömbrytare. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50116593/

Listen kan sättas i autoläge så den lyser när dörren öppnas och släpper in ljus. Men det tror jag funkar bäst i skåp eller garderober där listen sitter nära dörren. I mitt fall kommer listen sitta en bit in i garderoben så jag är tveksam på hur den autofunktionen kommer bli.
Därför skulle jag helst vilja ha en vanlig närvarovakt/rörelsesensor nära ingången.

Jag har 230V indraget i garderoben till en kopplingsdosa, men funderar på att byta dosan till ett vägguttag för ledlistens skull, eller kanske bättre dra ut kabel från den till ett utanpåliggande vägguttag. Men hur skulle man koppla en närvarovakt till denna list som kräver den här anslutningskabeln? Jag kan leva med att trycka på strömbrytaren på kabeln varje gång jag går in, men helst vill jag slippa.

Redigerat:
De allra flesta rörelsesensorerna är avsedda för fast inkoppling, så enklast vore att koppla denna till kopplingsdosan, och ifrån samma dosa ansluta ett envägsuttag som styrs av sensorn.

Ah, så kan man ju göra såklart.. Tack Bo.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Skaffa en brytare på dörren, så slipper du tända manuellt, och du slipper vifta med händerna när du går in och rörelsevakten inte tar.

länk till ett exempel!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Köpte en sån här: http://www.bauhaus.se/skapstrombrytare-1-pol-2a-230v-vit.html
Den är märkt "1pol/2A. Bryter u/jord.

Spelar det någon roll om jag bryter på 230V eller 12V sidan med den? Jord saknas ju i Ikeas kablage.
Som listen och kabeldragningen blev, skulle det bli bäst att skala av 12V från trafon och leda via den här brytaren. Men det är oväsentligt bara det blir rätt med tanke på märkningen?
Om man sätter på 12V sidan ligger ju ström på hela tiden till trafon vilket kanske inte är bra?

tommib
Det beror på om du har mer än 2A ström på sekundärsidan. Det är också mindre slitage på brytaren att sätta den på AC-sidan då ljusbågen som kan bildas när brytaren bryter släcks lättare.

Att sätta den på sekundärsidan är ju lagligt iofs....

trafo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säger det er nåt?
Det står 0.07A på primär och sen Max 0.5A på sekundär.
Men sen vid symbolen till vänster står det 2.5A mellan L och N.

Redigerat:
Då ska nog strömbrytaren hålla för sekundärsidan.
Kolla bruxet till drivdonet först bara ifall de förbjuder brytning på sekundärsidan. Drivdonet kanske inte mår så bra av att gå på tomgång kontinuerligt utan last.

tommib
Det går nog bra med tanke på att det finns ett autoläge på listen som tänder den när skåpet öppnas. Elektriskt blir det ju precis samma (förutom det där med att bryta DC, men det är sannolikt helt lugnt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.