Jag har en bandsåg som har motorn monterad direkt på det undre hjulet och jag undrar om en frekvensomvandlare vore något att ha om jag vill kontrollera varvtalet på motorn, också om jag nån gång behöver en ersättare är det kanske svårt att få tag i en passlig motor då den ska vara typ runt 700rpm.

Men jag undrar är det bara så enkelt att koppla in en omvandlare och köra motorn saktare eller snabbare, finns det några baksidor, typ slits det på motorn mera att köra den på andra frekvenser än vad den är designad för? Speciellt om den är under belastning är vad jag tänker på.

Med en omvandlare kunde man väl också ställa in så den mjukstartar och bromsar när man stänger av den?

Är inte en FRO en väldigt dyr lösning för detta? Nackdel med FRO är vad jag hört att om den ska reglera ner varvatalet mycket från det nominella så alstrar den mycket värme. I övrigt är det väl bara fördelar jämfört med remskive-alternativ.

Jo den är ju ganska dyr, men ett motorbyte om det råkar gå åt skogen skulle väl vara lika dyrt då dom är så dyra sådana motorer.

Med en omvandlare kunde man ta en mycket billigare och vanligare motor @ 1400rpm och köra på 700rpm istället. Fast om det är dåligt för motorn att köra så så känns det inte som en bra lösning hursomhelst.

Nu är jag inte speciellt kunnig på elmotorer, men jag tror att en motor som körs på ex. halva varvtalet, också bara kan ge halva effekten, om ens så mycket. Då tänker jag som så att den lägre frekvensen kommer att göra att med samma ström så mättas järnkärnan dubbelt så mycket per period som vid normal frekvens. Dvs, för att hålla samma "belastning" av järnet så behöver man sänka till halva strömmen.

Generellt kan man tänka sig flera problem, som tex störningar på elnätet (problem med jfb) och lagerskador i elmotorn. Hur stort problemet är kan man säker diskutera länge och jag har ingen synpunkt.

Den enda störningsfria omriktaren jag hittat är NFO Sinus. Listig lösning men för dyr för mig.

Men störningar på elnätet, är det verkligen ett problem med såpass små motorer som det rimligen är till en såg?

Lagerskador handlar såvitt jag hört om att den relativt fula trefas som kommer ut ur frekvensomvandlaren, innehåller högfrekventa komponenter, som inducerar virvelströmmar i motoraxeln, som i sin tur ger ström i lagret. Den strömmen skapar små gnistor i lagret, vilket förstör ytan på kulorna.

Men även här tror jag att det handlar om stora motorer med hög effekt.

Beroende på vem man frågar så är det ett problem för jfb's för personskydd även för små motorer.

Ja efter alla svar låter det nu som en dyr och dålig idé, tycker synd om jänkarna som måste förlita sig på omvandlare om dom vill köra 3-fas, så dyrt och ändå bara en halvdålig lösning låter det som.

Helt klart är det vanligt att även små omformare löser ut 30 mA JFB men det är inte under drift utan när kondingarna laddas när man kopplar till nätet. Så TS kan ju ordna eget skydd i verkstan så det åtminstone inte stör så mycket om det händer. Lagerskador är som sagt ovanligt och sällan eller aldrig problem vid smådrifter särskilt inte om de inte går 24/7.

NFO vore ju fint men några snäpp dyrare än en standard, och de finns numera ganska billiga som skulle passa ett enkelt fall som sågen. Inget problem att köra med omformare där och kan ju ha sina fördelar särskilt som det verkar vara en 6-polig motor.

DennisCA skrev:
Ja efter alla svar låter det nu som en dyr och dålig idé, tycker synd om jänkarna som måste förlita sig på omvandlare om dom vill köra 3-fas, så dyrt och ändå bara en halvdålig lösning låter det som.
Du ska se det som en bra lösning om du gör och väljer rätt tycker jag, inte så dyrt heller.

Har du några specifika produkter du kan rekommendera isåfall, så jag får en uppfattning var det ligger i för prisklass.

Läser om den här NFO omvandlaren och den låter som den är annorlunda och överlägsen, men några pris vill dom inte lägga ut, förmodligen inget för en hemmapulare.

Motorn ligger väl där mellan 3-4kw tippar jag på, har aldrig hittat nån märkesplåt, jag tror den är monterad så att den är längst under och dit kan jag inte se om jag inte vill plocka av det undre hjulet. Det är en VEM eller var det VEB, gammal Östtysk motor iaf., inte orginal, sågen är en svensk, förmodligen en Göteneds.

Det finns en annan avgörande nackdel med att sänka farten på motorn. Kylfläkten på
motorn kommer också att rotera långsammare och följaktligen ge sämre kylning. En
sänkning med 50% kommer att ge en drastiskt sänkt kylning. Kommer du bara att
göra några få snitt spelar det kanske ingen roll, men för längre (och tyngre) arbeten
måste du tänka dig för!!

Mjukstart och mjukstopp får givetvis på köpet!

DennisCA skrev:
Har du några specifika produkter du kan rekommendera isåfall, så jag får en uppfattning var det ligger i för prisklass.

Läser om den här NFO omvandlaren och den låter som den är annorlunda och överlägsen, men några pris vill dom inte lägga ut, förmodligen inget för en hemmapulare.

Motorn ligger väl där mellan 3-4kw tippar jag på, har aldrig hittat nån märkesplåt, jag tror den är monterad så att den är längst under och dit kan jag inte se om jag inte vill plocka av det undre hjulet. Det är en VEM eller var det VEB, gammal Östtysk motor iaf., inte orginal, sågen är en svensk, förmodligen en Göteneds.
För din användning kan du hitta lämpliga både nytt och begagnat på Ebay o.dyl. Bör inte komma upp i mer än ca: 2000:- för bra grejor. Annars kan du säkert skaffa mängder utrangerade från industrier, har själv många olika liggandes av olika typer kostar i stort inget.

Värmen i motorn behöver du inte oroa dig över trots allt ett ganska litet område du reglerar kring när det gäller en såg.

Inga problem att köpa en 700 rpm elmotor. Är ju halva varvet av en 1400 varvare så är bara fler lindningar i den, 8 istället för 4. http://www.dione.se/wp-content/uploads/2011/02/elmotor8_750.pdf

Och skulle din elmotor lägga av så är det ju enklast att lämna in den på service. Går fint att linda om och byta lager.
Så av den anledningen behöver du inte vara orolig.

Det är ju för mig, en prisfråga, tusentals kronor kostar nya motorer och omlidning liknande, gamla 700rpm motorer är svåra att hitta dock.

Kanske jag kunde tänka mig investera sådana pengar i en omformare, om det tillät mig att få mjukstart, motorbromsning samt använda vanliga 1400rpm motorer, då skulle den nästan alltid köras i 700rpm när jag har igång sågen. Just 4-poliga motorer kan man plocka upp för kaffepengar nusomdå från loppisar och annonssidor eller via bekanta.

Har själv aldrig betalat mera än 250kr för en induktionsmotor, och det var en 4kw 2850rpm 3-fas motor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.