Omlindning av småmotorer och dessutom 8-polig är inte att tänka på varken ekonomiskt eller praktiskt. Skaffa du en omformare billigt och en 4-pol kaffepengsmotor så är du trygg med både mjukstart, mjukstopp och variabelt varv.

Tänk på att bromsning med omvandlaren kan kräva ett ganska rejält bromsmotstånd, en bandsåg har ju ganska mycket rörelsenergi när den är uppe i varv och den energin måste ta vägen någonstans, speciellt om du tänker stanna snabbt.

OT: varför vill man köra en bandsåg långsammare?

För att man har en motor med fel poltal ( ovanligt :))
Eller när man sågar plåt (vanligare)

Gammal tråd men det kom fram att jag nog har en motor med fel poltal. Alltid tyckt sågen var snabb jämfört med andra sågar, men nu fick jag verifikation av tredje part att jag nog har en 6-polig där jag skulle behöva en 8-polig motor.

Jag går således och funderar om en frekvensomvandlare igen, att eventuellt kunna kapa stål och sånt på sågen är också intressant men jag vet inte om det är en bra idé att kapa både stål och trä på samma såg... Motorn har jag kommit fram till att det är en 2.2kw motor. Jag har även en 3kw 1400rpm motor som reserv, men p.g.a. farten skulle inte den heller duga. Om jag inte bygger om till remdrift. Men det är nog kanske enklare att installera en 'VFD'.

Billigaste jag hittat som ändå verkar ganska dyrt...

http://www.ebay.co.uk/itm/INVERTER-...5d374ee&pid=100033&rk=1&rkt=4&sd=221804297858

Detta är väl det bästa jag hittat, det är mycjket urval för 220-240V säkert p.g.a. alla jänkare och britter som lever utan 3-fas i hemmen. Mycket svårare att hitta en 400V modell.

Med 2,2 kW så klara du dig med en enfas 230 V in och D kopplad motor.

Protte

Med förbehåll att jag kanske lägger in en 3kw senare om denna motor ger upp. Är det några nackdelar att köra 230 D-kopplat, jag menar 400V låter ju så mycket coolare iaf.

Du kan ju ta ut 16A 230 V enfas ur ett trefasuttag så då håller säkringen för en 3 kW omriktare.
Nej det finns ingen nackdel med D koppling.
Norge kör ju mycket D kopplat.
Alla Y-D startade motorer är ju D kopplade i driftsläget.

Protte

D
http://www.bevi.se/download/produktkatalog/BEVI_produktkatalog.pdf
Ingen aning om du kan köpa som privatperson dock.

Naktdelen med "billiga" omriktare är att det sällan ingår bromsmotstånd vilket gör att du inte kan bromsa något vidare.. Vill du kunna trycka stopp och få bandsågen att stanna på kort tid behöver du köpa till den. Har för mig att ex emotron har omriktare med inbyggda men de kostar säkert därefter.
Andra potentiella problem är störningar på nätet, märkliga ljud från motorn. Elektronik. Är det bara på av är det mindre som kan krångla.

Men visst är det smidigt att kunna styra hastigheten lätt utan att behöva krångla med remmar eller kuggar. Med ett bromsmotstånd kan du bromsa ner motorn till stillastående på nolltid utan en mekanisk broms. Effektövervakning mm.

Hade jag stått mellan valet att köpa en ny motor eller en omriktare för att använda en befintlig hade jag köpt omriktare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.