P
Håller på med lite mindre projekt och planering i huset. Just nu håller jag på att dra lite Flexrör. Har apparatdosor på 20cm Ög och 100cm Ög. Finns det några normer på hur hårt man max för böja rörena för att lätt kunna dra i genom tråd? Tacksam för svar! :)

Så "lata" böjar som möjligt kör jag med. Tvära böjar ger obönhörligen ett stopp.

tommib
Men hur tvär är gränsen? Har du någon uppskattning t.ex. böjradie i rördiametrar.

Det finns färdiga böjar för vp rör. Använd en sådan som mall. Gör dina slangböjar rejält snällare så blir det bra.

• Gilla
1
  • Laddar…
tommbi, hur snäv böj man kan göra beror bla på hur många det är mellan dosorna, hur bra fastsatt slangen är, vilken dragfjäder man har, hur van man är att hantera dragfjädern, vilken slang man använder mm mm. Så det är som alltid att: det beror på. Jag s tycker att hempularens tips är MINIMUM. för det kan vara rejält svårt att få igenom fjädern om man har några böjar av den typ han menar, så dubbla gärna den radien

Tänk också på att sätta fast röret med klammer eller liknande på så många ställen som möjligt. Det finns inget värre än när röret "korvar" sig både när man drar och puttar i fjädern. En raksträcka utan slang som sitter fast kan bli en mardröm.

Se även till att sträcka slangen mellan klammerna för att undvika korvning :p

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Se till att lägga några kronor extra på en bra slang, ingen biltema eller jula skit som är slappare än ett polskt hamnluder. Den slangen går inte ens att trycka fast i apparatdosor så slapp är den.

• Gilla
Marcus H och 2 till
  • Laddar…
tommib
Tack för tipsen! Det där med att klamra slangen lärde jag mig den hårda vägen för några år sedan när jag skulle lägga nätverkskabel hemma. Efter en del svärande, våld och rädsla för att behöva riva en färdig vägg så fick jag igenom kablarna men sedan dess har jag varit väldigt noggrann med att klamra slangen (eller använda VP-rör).
Nu håller jag på att dra lite rör för framtida bruk och jag försöker naturligtvis dra så rakt med så snälla böjar som möjligt men jag undrade mest om det finns någon tumregel ;)

Edit: Jo, denna gång köpte jag PM Flex Highspeed+, rätt stor skillnad att jobba med den mot billigare slang, även om Hornbachs ingjutningsslang är helt ok.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Pm har den bättre slangen faktiskt även om pipelife inte ligger långt borta.
All annan slang tar jag inte ens i. Har försökt göra ett par rum i ett par villor där de använt skitslang och dosor. Staffar sig bara i längden!!

Köp riktiga klammer (lite mjukare på något sätt)
Köp riktig slang tex PM eller Pipelife*
Köp riktiga dosor. tex Vp2 eller Elkos röda.
Rörmuffar kör man bara med låsclips. I nödfall så kan man köra med billig skit men isf säkras med en klammer på varje sida. Inte fel att sätta en klammer vid varje muff häller.

Klamra gör du en klammer tex 10cm från dosa (så fortfarande böjen är bra) sen varje meter. Sträckt men inte så sträckt som en fiolsträng utan den ska ligga på plats men fortfarande kunna fjädra undan om man skruvar upp en tavla eller liknande på väggen.
Böjar gör man normalt som en fotboll.

Förövrigt så är det behörightskrävande att dra slang och dosor när de gäller 230V och 48V-. Data och högtalarkablar får man dock göra själv. (har man en elektriker så ska man alltid ta snacket vad man gör och inte och al av material.)

Annars ska man dra en hel del slang så rekommenderar jag en avrullare. Tycker att Pm´s avrullare funkar men har pajat säkert 20st bara i år. Fördelen är att ringen kan tas dän och sparas när pipelife´s avrullare är ljusårbättre men kräver att man har extra hållare för respektive ring eller att man nyttjar alla 100m på en gång.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P
Tack för jättebra och snabba svar! Köper endast kvalitetsgrejer. Det lönar sig och gör allt så otroligt mycket enklare min favoritslang är blå på insidan. Vet inte vad den heter men vet att många tycker det är en bra slang. Pm flex? Just nu rör det sig bara om löjligt enkla saker. Men på sikt blir det säkert mer. Någon som har en bild på hur det har sett ut när ni dragit rör i väggarna? Jag uppskattar verkligen alla svar. Tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.