7 879 läst ·
111 svar
8k läst
111 svar
Vad får man förinstallera själv?
Jag undrar hur många det måste vara för att det ska bli en "enorm folkopinion" det måste väl handla om mer än några som häckar på Bygga hus. Jag för min del är helt övertygad att den stora majoriteten av landets befolkning inte ägnar en tanke på elbehörighetssystemet så jag tror att den enorma folkopinionen i realiteten är närmare en eller annan handfull 
Jag håller med dig elmont. De flesta tänker antagligen inte på det med tanke på hur mycket som säljs på byggvaruhusen och vilka frågor som dyker upp här. De som frågar är ju ändå de som är lite mer ambitiösa. Sen finns det sannolikt också en grupp som vet att det är olagligt men struntar i det.
Enorm folkopinjon är ju lite svårt att definiera men massiva protester från både medborgare och bransch räckte inte för att stoppa t.ex FRA-lagen som är väldigt mycket mer kontroversiell.
Edit: Nu såg jag vad du menade. Nej, jag tror inte heller att det finns en stor grupp människor som faktiskt vill skaffa sig en hempularbehörighet. Jag tror som ovan att de flesta inte vet eller skiter i det. Men jag skulle föredra att vara laglig.
Enorm folkopinjon är ju lite svårt att definiera men massiva protester från både medborgare och bransch räckte inte för att stoppa t.ex FRA-lagen som är väldigt mycket mer kontroversiell.
Edit: Nu såg jag vad du menade. Nej, jag tror inte heller att det finns en stor grupp människor som faktiskt vill skaffa sig en hempularbehörighet. Jag tror som ovan att de flesta inte vet eller skiter i det. Men jag skulle föredra att vara laglig.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag ser inga problem egentligen med att införa en light behörighet för det som finns på insidan mätarskåpet och/eller elcentralen för dem som vill ha det. Man behöver inte vända upp och ned på yrkeskåren för det. Dagens elektriker har sin givna plats att professionellt och effektiv montera elmateriel - de ska inte tvingas sätta sig på skolbänken för att lära sig dimensionera en industri, om de inte vill förstås. Det behövs "bara" en vilja hos alla aktörer för att få till stånd en förändring. Hade vi inte en annan tråd i det ämnet 
Vi har ju dagens BB3 som är till för specifika arbeten. Man kan undra vad ESV skulle kräva om man skickade in en ansökan om att få lägga slang hemma i väggarna? Kursen som krävs för att lägga markkabel lär vara 1-2 dagar, varav en stor del lär handla om jordtag !!??
Vi har ju dagens BB3 som är till för specifika arbeten. Man kan undra vad ESV skulle kräva om man skickade in en ansökan om att få lägga slang hemma i väggarna? Kursen som krävs för att lägga markkabel lär vara 1-2 dagar, varav en stor del lär handla om jordtag !!??
Jag ser flera. Ett är att BB1 kräver två år praktik. För att få flytta en gruppledning och förlänga den och koppla med fast ansluten utrustning. Som jag sa tidigare tycker jag att Lars sa det bäst. Praktikkravet finns för att få folk att bli lite äldre innan de får för mycket ansvar. Någon annan anledning kan jag inte se till att det ska krävas två år praktik för BB1.Bo.Siltberg skrev:Jag ser inga problem egentligen med att införa en light behörighet för det som finns på insidan mätarskåpet och/eller elcentralen för dem som vill ha det. Man behöver inte vända upp och ned på yrkeskåren för det. Dagens elektriker har sin givna plats att professionellt och effektiv montera elmateriel - de ska inte tvingas sätta sig på skolbänken för att lära sig dimensionera en industri, om de inte vill förstås. Det behövs "bara" en vilja hos alla aktörer för att få till stånd en förändring. Hade vi inte en annan tråd i det ämnet
Förutom min önskan om hempularbehörighet så tror jag att det skulle finnas andra fördelar för branschen med individuell behörighet, men jag ska vara helt ärlig med att mitt huvudsyfte skulle vara att jag och andra som mig kan få en behörighet. Skulle det ramla ner en ABL i huvudet på mig imorgon skulle jag sluta tjata
Ja, så kan det mycket väl vara. Det är ju onekligen ett ganska abstrakt begrepp. Därav att jag inledningsvis ställde det som en fråga, men efterhand har jag dock insett att det nog inte finns något konkret "rätt" svar.lars_stefan_axelsson skrev:Det är ju iofs en spännande detalj, som aldrig varit uppe till prövning. MEN, eftersom resten av regelverket lägger så stor vikt vid att den behörige (elinstallatören) skall kunna bedöma kompetensen hos den som arbetar med el, så tror jag inte att en domstol skulle hänga upp sig på just den semantiska skillnaden mellan "amatör" och "proffs" i den bemärkelsen. (Och notera att det ju långtifrån är en skillnad i förmåga mellan en amatör och ett proffs. Se bara på OS...)
Njaaa... Om du hade läst vidare så handlar det i det sammanhanget inte om yrkesmän i den bemärkelsen vi diskuterar, utan om kunskapsnivån på den som sköter eller har tillträde till en starkströmsanläggning och hur det relaterar till olika skyddskrav. Dvs. något helt annat.I gamla kommentarer till ELSÄK-FS så översattes "yrkesman" till Engelska med "skilled person", vilket ju ger en ledning till vad tillsynsmyndighetens syn är. Så här är tolkningen alltså ganska tydligt "en som kan" oavsett allt annat, bla om man aktivt lönearbetar med dessa saker. Jmf. alla pensionerade behöriga elektriker jag hade i släkten. Skulle de inte heller kunna koppla el då, eller går det en magisk kunskapsgräns vid just behörigheten?
Angående dina pensionerade släktingar så är begreppet som sagt rätt abstrakt och jag gör inte anspråk på att ha någon tolkning som är bättre än någon annans. Traditionellt sett brukar man väl behålla ett yrkesmanna-/fackmannaepitet genom hela livet - "pensionerad elinstallatör", "arbetslös snickare".
Däremot tycker jag det är helt glasklart att det utesluter t.ex. motsatsorden lekman och amatör.
Du var ju tidigare inne på detta med historien, och samma tankar har rört sig i mitt huvud, intressant nog med rakt motsatta slutsatser. I mina tankar var det förr i tiden väldigt hårt styrt vem som fick ägna sig åt vad när det gällde hantverksyrken, med gesällbrev, mästare och lärlingar osv. Banne den som gick utanför sitt gebit eller utgav sig för att vara hantverkare utan rätt formella meriter. Jag tänker mig att yrkesman var ett betydligt mer konkret begrepp för 100 år sedan än vad det är idag.
Enligt den utmärkta historiebeskrivningen i detta dokument infördes begreppet yrkesman i förordningen 1939, då även kravet på anställningsförhållandet tillkom. Till saken hör att det då räckte med att yrkesmannen arbetade under elinstallatörens "kontroll". Kravet på överinseende och ansvaret för yrkesmannens kunskap och färdigheter kom först 1975.
Inte minst då det antyds att ändringen tillkommit på "beställning" av den tidens branschorganisationer kan man tänka sig att man enligt den svenska modellen ansåg att detta med kunskapskraven på yrkesmännen var branschens sak att hantera, vilket det ju faktiskt är än idag med ECY. Även om jag förmodar att man idag kan stå utanför detta (eller blir man satt i blockad då kanske?)
Så en tänkbar tolkning kan vara att man avsett dessa branschdefinierade meriter.
I denna AD-dom borrar man sig ner lite i innebörden, vilket jag till viss del tycker stödjer denna syn.
Ja ja, det blev väldigt djuplodande det här, men intressant att diskutera och fördjupa sig lite i detta hursomhelst.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Nej. Inte amatör. Det betyder formellt bara att man inte får betalt för det man gör. Jmf. amatöridrottsmännen/kvinnorna i golfen, boxningen eller OS. Så formellt så har det inte med kompetens att göra. (Sedan så har tyvärr vår vurm för amatöridrotten en mörk begynnelse, men det är en annan sak) Lekman är i mycket synonymt men den formella betydelsen är "någon som inte är skolad inom området" (från början, som inte är präst). Dvs dina yrkesmän inom elbranschen är i många fall lekmän, eftersom de inte nått upp till utbildningskravet för behörighet. De flesta du träffar bakom skranket i en tingsrätt är också lekmän (nämndemännen), och kallas också så, fast de är proffs. Det får betalt för att sitta där...cpalm skrev:
Så då är jag själv amatör, men inte lekman, eftersom jag studerat (i stort sett) all elkraftlära som behövs på Chalmers, men inte arbetat tillräckligt länge, eller allsidigt för den delen, för att uppfylla de formella kraven på behörighet. Och tänk, jag kan ändå skala en FK och ansluta den. (Nåja, det är inte behörighetskrävande i sig. Regelverket tillåter ju att man exv. byter uttag/brytare osv. och där ingår de momenten).
Så återigen. Lagstiftningen lägger ingen vikt vid vad yrkesmannen har för bakgrund. Du hänger upp alldeles för mycket på vad man eventuellt i dagligt tal lägger i ordet "yrkesman". Här har det den mycket speciella betydelsen "Den som arbetar under någon annans behörighet". Inget mer, inget mindre. Det är helt upp till den under vars behörighet man arbetar att avgöra om man kan eller inte, lagstiftaren lägger sig inte i det det minsta, utan säger bara att det är upp till den behörige att avgöra om yrkesmannen har tillräckliga kunskaper eller inte. Det går alldeles utmärkt att anställa någon "på stan" utan några som helst meriter, bara man anser sig kunna avgöra om vederbörande kan eller inte.
P.S. Och notera att i din AD-dom, så handlar det inte om att ansvarig behörig elektriker har brutit mot lagen. Det var helt OK att killen installerade el under hans överinseende. Att den behörige gjort en felaktig bedömning av killens kompetens var inte på tal, trots att han då enligt dig var lekman och amatör...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden