4 598 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
testpenna lyser 40 cm från en vägg
Kort fråga, jag testade lite med en testpenna och normalt så måste man ju (i varje fall hos mig) nästan lägga pennan på kabeln för att det ska ge utslag och lysa. Vid en vägg börjar dock pennan lysa så långt som 40 cm från väggen och fortsätter lysa över ett stort område. Vad innebär detta? Att det bara går en herrans massa kablar där bakom eller något annat?
Jag har inte varit med om detta men jag ser ett par alternativ:
1. Du har en högfrekvent störning som din testpenna reagerar på, speciellt sannolikt är detta om det är en billighetsmodell av testpenna.
2. Det finns en plåt eller liknande i väggen som är (oavsiktligt) kopplad till fas. Men 40 cm låter långt för detta.
Det kan finnas andra orsaker men jag antar att du inte har några 10 kV-ledningar i väggarna
1. Du har en högfrekvent störning som din testpenna reagerar på, speciellt sannolikt är detta om det är en billighetsmodell av testpenna.
2. Det finns en plåt eller liknande i väggen som är (oavsiktligt) kopplad till fas. Men 40 cm låter långt för detta.
Det kan finnas andra orsaker men jag antar att du inte har några 10 kV-ledningar i väggarna
Tack för svar!
Det är en billig testpenna det är det men det avviker ändå från hur den brukar reagera.
Tror du att det är något man behöver ägna mer tankeverksamhet kring eller ska jag bara acceptera att just vid denna vägg finns något som pennan reagerar extra mycket på? Behöver jag ta hit någon kunnig (igen...)?
Det är en billig testpenna det är det men det avviker ändå från hur den brukar reagera.
Tror du att det är något man behöver ägna mer tankeverksamhet kring eller ska jag bara acceptera att just vid denna vägg finns något som pennan reagerar extra mycket på? Behöver jag ta hit någon kunnig (igen...)?
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Kan du justera pennans känslighet? Som t ex på biltemas?
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Man kan ju inte vara helt säker på vad billiga instrument reagerar på men avsikten är i alla fall att mäta elektriska fält, inte magnetiska.
Ett sätt att hitta boven är att slå av alla säkringar och slå på en i taget tills den reagerar. Visar det sig att det är en värmepump eller liknande är det nog den som stör. Då är det inget att bry sig om. Annars vet jag inte om man ska bry sig om det. Man ska väl tänka till innan man sätter borren i den väggen kanske.
Ett sätt att hitta boven är att slå av alla säkringar och slå på en i taget tills den reagerar. Visar det sig att det är en värmepump eller liknande är det nog den som stör. Då är det inget att bry sig om. Annars vet jag inte om man ska bry sig om det. Man ska väl tänka till innan man sätter borren i den väggen kanske.
Jag skulle av ren nyfikenhet aldrig kunna släppa en sådan grej. 
Du har ingen du kan låna en annan testpenna av? Gärna av ett annat fabrikat. Om två olika pennor ger utslag kanske det är något man vill reda ut.
Du har ingen du kan låna en annan testpenna av? Gärna av ett annat fabrikat. Om två olika pennor ger utslag kanske det är något man vill reda ut.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Litar sällan på pennorna. Man kan ju få de att lysa om man bara viftar med de lite snabbt ibland så 
Jag har ett liknande fenomen i ett rum. Har två testpennor som båda får fnatt vid en vägg och typ en meters radie. Jag vet med säkerhet att det inte finns något strömförande i den väggen. Överallt annars beter de sig som förväntat.
Jag har också lite svårt att släppa det!
Visst är pennorna lite si och så men som forskare så är ju just det faktum att man kan reproducera samma händelse om och om igen viktigt. Något annorlunda är det, frågan är vad och varför. Intressant att bossebyggarn har liknande problem utan att ha något strömförande i väggen, det är ju bra ologiskt!
Jag får ta dit en annan penna...
Visst är pennorna lite si och så men som forskare så är ju just det faktum att man kan reproducera samma händelse om och om igen viktigt. Något annorlunda är det, frågan är vad och varför. Intressant att bossebyggarn har liknande problem utan att ha något strömförande i väggen, det är ju bra ologiskt!
Jag får ta dit en annan penna...
Klicka här för att svara