2 187 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Nytt mätarskåp. N1XV 4G10 eller 5G6, eller annat?
Planerar att flytta från mätartavla inomhus till mätarskåp utomhus om några månader.
Jag håller just nu på och gräver ur i huset för att gjuta ny platta. Tänkte förbereda för flytten genom att gräva ner kabel som ska gå mellan mätarskåp och central och gjuta in den under plattan. Lägger kabeln i 50 mm kabelskyddsrör.
Jag har TN-C i serviskabeln. Uppdelning till TN-S sker idag i centralen.
Ska man dela upp till TN-S i nya mätarskåpet, d.v.s. köra med en 5G6 kabel till centralen? Det innebär ju att centralen måste byggas om. Eller ska man köra med 4G10 och göra uppdelningen i centralen precis som tidigare?
Tänkte köra med N1XV.
PS. jag har tänkt anlita en elektriker för att göra flytten när det är dags, men jag vill gärna att kabeln är på plats innan plattan är gjuten så det inte blir problem att få i kabeln i röret.
Jag håller just nu på och gräver ur i huset för att gjuta ny platta. Tänkte förbereda för flytten genom att gräva ner kabel som ska gå mellan mätarskåp och central och gjuta in den under plattan. Lägger kabeln i 50 mm kabelskyddsrör.
Jag har TN-C i serviskabeln. Uppdelning till TN-S sker idag i centralen.
Ska man dela upp till TN-S i nya mätarskåpet, d.v.s. köra med en 5G6 kabel till centralen? Det innebär ju att centralen måste byggas om. Eller ska man köra med 4G10 och göra uppdelningen i centralen precis som tidigare?
Tänkte köra med N1XV.
PS. jag har tänkt anlita en elektriker för att göra flytten när det är dags, men jag vill gärna att kabeln är på plats innan plattan är gjuten så det inte blir problem att få i kabeln i röret.
Kör med 5G6 är centralen inte riktigt gammal är det enkelt att skilja från PE och N i den. Verkar som att du inte har JFB heller kan vara läge att montera en vid detta jobbet, och då ska isf skenorna delas ändå.
Centralen är ganska ny, med två JFB. Den har en PE-skena (där PEN är ansluten) och en N-skena till varje JFB. JFB:na hämtar sina "nollor" från PE skenan. Så det behövs ju en extra nollplint eller skena, men det är väl en baggis att fixa. Jag lägger i en N1XV 5G6 ...
Tack för svaret!
Tack för svaret!
Klicka här för att svara