Det är ok med rör.
Se till att det blir så tätt som möjligt där röret går igenom plasten, sen kan du täta mellan röret och kablarna med tex silikon för att undvika att luft rör sig genom röret.
Se till att det blir så tätt som möjligt där röret går igenom plasten, sen kan du täta mellan röret och kablarna med tex silikon för att undvika att luft rör sig genom röret.
Det är okej, men du ska sluta i en armatur eller dosa direkt på utsidan av väggen. Försök att och borra snett nedåt utåt så att ev kondens rinner ut på utsidan och se till att kondensvatten den inte kan samlas i armatur eller dosa.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 549 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 549 inlägg
skulle föreslå att du gör ett litet hål i plasten och sen pressar slangen igenom hålet, då får du hålet mycket tätare än du får med tejpl då det kan vara svårt att tejpa på "insidan" av slangen så att säga, alltså den sidan som ligger tight mot plasten.
I övrigt kan du ta för givet att fukt/vatten kommer leta sig in bakom och in i armaturen, så se till att hålet lutar neråt utåt och att armaturen har ett dräneringshål till kopplingsutrymmet, detta är viktigt då det kommer bli en sjö i armaturen annars.,
I övrigt kan du ta för givet att fukt/vatten kommer leta sig in bakom och in i armaturen, så se till att hålet lutar neråt utåt och att armaturen har ett dräneringshål till kopplingsutrymmet, detta är viktigt då det kommer bli en sjö i armaturen annars.,
Det finns troligtvis en anvisning i plasten i botten på ditt uttag, tryck igenom en liten mejsel eller liknande där. Jag har inte stött på något uttag som man inte enkelt kan göra dräneringshål på.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det finns manschetter? Som är som en 15x15 stor tejpbit med ett gummimembran i mitten som man ska trä flexslangen igenom.
Sen finns de tejp som är godkänd för provtryckning och de som inte är de.
Får man kondens i ett vanligt ip44 uttag så sitter de nog snarare på ett taskigt ställe.
Jag hade nog valt att sätta en dosa och ha ett infällt 2vägsuttag med lock och komplettera detta med en gummi manschett. Elko mm har dessa i sitt sortiment.
Sen finns de tejp som är godkänd för provtryckning och de som inte är de.
Får man kondens i ett vanligt ip44 uttag så sitter de nog snarare på ett taskigt ställe.
Jag hade nog valt att sätta en dosa och ha ett infällt 2vägsuttag med lock och komplettera detta med en gummi manschett. Elko mm har dessa i sitt sortiment.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Exakt dessa syftar jag på bla. knöligt vet jag inte? Bara använda lite siliconspray? (eller vad de var vi fick med på vårt bygge och spraya 2 snabba på gummit så gled slangen igenom snabbare än kalket som man fick med även om det är riktigt bra det med).pelpet skrev:
Sen beror de väl lite på om man vill lägga pengar på produkter som är gjorda för ändamålet eller om man ska försöka få ihop något halvdant. Sen så räknar jag iofs tid i arbetsmomentet mer än själva kostnaden.
Jag köper hellre Vp2 dosor för en 25kr st än 10kr dosor som man måste sätta exakt på mm på rätt avstånd och annars får man bygga med distansringar när man istället kan köpa vettigare material för en skitsumma mer (blir ju bara någon ynka tusenlapp extra på ett husbygge) Men i gengäld så går jobbet 3-4 gånger snabbare och dessutom slipper man extra onödiga arbetsmoment som kostar tid och pengar.
Redigerat:
Problemen är att man måste dra slangen utifrån och in pga gummimuffens riktigt. På några av manchetterna så har det inneburit att man får dra in rätt mycket slang. Dessutom kostar de omkring 80 kr och på några trånga platser fick jag klippa ner storleken på manchetterna.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Ja "fel" håll sitter de ju på. Men jag hade inge bekymmer att trä på de från fel hål och sen dra tillbaka de så att gummit hittade på sin plats. Men har bara använt en sådär 180st nu i sommar så. Sen har vi alla olika krav.. I ett vanligt hus så är de inte så många dosor som går ut genom fasaden om man gör det vettigt. Men visst en rulle tejp för 100kr eller att köpa några av dessa massenheter blir ju lite pengar förvisso. Sen är det nog tanken mer att man ska bara dra igenom en 1m bit och sen skarva på en annan slang med färdigdragen slang eller använda dragfjäder.pelpet skrev:
Men en skitsumma om man bygger om/nytt. Ta bara mitt exempel på att tex köpa vp2 dosor för 25-30kr istället för att köpa 10kr dosor där man behöver både vara noggrannare och kan tvingas köpa distansringar för att dosan sitter lite förlångt in.
Vad kan de vara 100 dosor i ett vanligt hus? och 10 genomföringar genom fasaden?
100st x 10kr skitdosor blir ju 1000kr.
100st x 25-30kr blir ju 2500-3000kr.
10st x 80kr manschetter blir ju 800kr. Visst det ökar men den otroliga frustrationen som det ger en så betalar jag gärna dubbelt för grejor som håller.
Alla gör som de vill men att köpta material som är väl beprövat och som fungerar till allt varför vara dumsnål?
Jag hade gjort såhär.Matstj skrev:
Använt manschett, dra igenom slang tex pm eller pipelift, satt VP2/Elkos röda dosa och tagit bort stutsarna "uppåt" och satt blindlock. Använt de bakre fördistansade stutsarna och använt en anslutningsmuff till dosan och slangen. Då kommer slangen rakt bak i dosan och man slipper ha den kommandes från tex ovansidan på dosan. inget fel med det men olika fasader osv kan ställa till det att ha stutsarna kvar.
Sen hade jag använt ett infällt uttag med 2bruns och lock ip44 och använt en gummituta(medföljer oftast uttaget).
(lite dyrare och framförallt bättre för framtiden då man slipper borra/skruva i fasaden och att man har dosans ring/skruvar som fästmöjligheter. Dessutom kommer ju uttaget inte sticka ut lika mycket från väggen).
Det går väl lika bra att bara dra ett rörutsläpp genom fasaden och sätta ett normalt utanpåliggande ip44 uttag om man vill de. (lite billigare evt snabbare?)
Vp2 är fin då man kan justera dosan själv till önskar ändamål
Elkos Röda är fin då den justerar ut ringen själv när man skruvat dit apparaten.
Lite tycke och smak men bägge har delad förstaplats på bäst dosor iaf.
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Elektroskandia bla De är väl en av få som säljer till privatperson även om alla andra grossister säljer till privatpersoner i arbetsbyxor
. Elbutik.se mm annars Rätt bra priser på vissa saker men de gäller att kolla upp priser för vissa fåtal ex har jag fått billigare vid näthandel och många ligger bra i pris och vissa kan jag få 3-4 hos grossisten istället för samma pengar.