Jag märkte en sak som jag tidigare hade lagt märke till.
Har en två pol brytare som tänder en lama utanför garage och en innanför.
När båda knapparna är nere bå är det släkt. När man trycket den vä upp, då lyset lampan utanför. Trycker man den hö knappen då tänds lampan innanför.
Nu kommer problemet. När den vä knappen är nere och hö upp, då är det ändå släkt både ut o in. Alltså man måste ha lampan utanför tänd oxå om det ska tändas innanför. Annars går det inte !!
Vad kan det vara.

Det verkar som att du har en sk kronbrytare där och den är felkopplad. Fas ligger där en av utgående tändtråd ska vara och andra tändtråden där fasen ska in. Fasen hittar du vid det du kallar vänster knapp så byt trådar med den och där matningen normalt ska in.

Ok, tack
Jag ska kolla upp det. Man hittar alltid nåt konstig i nytt hus :-)

Kanske en tanke vurpa mellan färgerna svart och brun.
Svart var fas fram till 2000 talet och brun var ofta tändtråd
Efter 2000 blev det tvärtom enligt internationell standard.

tommib
Det kan ju också vara avsiktligt så att man inte kan ha tänt inne om inte utelampan är tänd, för att undvika att den står på i onödan....

Men det mest troliga är förstås att det är felkopplat.

Nopp, det hjälper inte. Nu har jag tittat efter, det är rätt kopplad. Brun är fas och vit o svart tänd trådar. Så är det dragen i hela garaget.
Vilken märklig brytare. Huset är byggt 89, så den kan inte vara äldre än 25 år.

Ta en bild så är det lättare att ge svar, dock är jag ganska säker på att det är felkopplat som beskrivet tidigare. Testade du att skifta några trådar?

GK100 skrev:
Ta en bild så är det lättare att ge svar, dock är jag ganska säker på att det är felkopplat som beskrivet tidigare. Testade du att skifta några trådar?
Ber så mycket om ursäkt. Så är det man inte hittar sin fasmätareFick åka till Bauhaus och köpa en.
Helt rätt, svart=fas och brun och vitt är tänd trådar.
Det var visst felkopplad.
Men det var på många ställe som var felkopplad, två brytare och en sidolampa.
Jag tror förra ägaren som var ett ugn par, var bomb säkra på att brun är fas!
Tja, iofs det var jag med.
Jäkla färger,
Ni fungerar brytaren som det ska.
Vad är det värst det kan hända om det är felkopplad?
Tack för all hjälp.

Redigerat:
Inget värre än det du redan märkt i olika kombinationer, dvs ena måste vara till för att andra ska funka.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.