Om du har 25A säkringar så är svaret Nej. Du behöver troligen minst 10kvadrat.

Du behöver ange lite mer.

Vilken last anser du dig behöva. (Hur stora säkringar har du i vagnen).
Trefas eller enfas.
TN-S eller TN-C (fyr eller femledare)
Och sen den berömda förimpedansen.

När du vet det kan vi bedöma vilka säkringar du ska ha och från detta räkna vilken kabel du kan ha.

Och eftersom det är behörighetskrävande att koppla in detta så blir mitt råd att hör med en behörig elinstallatör.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera en femledare med separata noll och skyddsledare. Är det inte så i vagnen då bygger man lämpligen till TN- s. Det är alltid den säkraste och mest flexibla lösningem.

Kabeln som du länkar till är endast 3 ledare d.v.s enfaskabel. Jag rekommenderar trefaskabel d.v.s femledare. Att försörja vagnine med enfas ger bara en dålig anläggning med stora spänningsfall vid belastning.
Finns det verkligen behov av 3 x25 A. Det brukar räcka långt med 3 x 16 a säkring.

Redigerat:
Mikael_L
Med 25A och 100 meter lång kabel så tror jag nog att du inte kan använda klenare än denna:
http://www.billigtvvs.se/produkter/700083/70000691/n1xv-5g16

Den finns även på elbutik.se 3 kr billigare (136:-/meter).

Av din fråga, och främst vad du själv föreslog för kabel i första inlägget så får jag nog anta att du är nästan totalt okunnig om dimensioneringen och övriga regler för en sådan här installation.
Det är ett behörighetskrävande jobb (även att lägga ner kabeln i marken), och har du tänkt göra det själv bör du nog verkligen överväga att anlita behörig och kunnigt folk.
Hittar du rätt elektriker så är det inte alls omöjligt att h*n låter dig gräva ner kabeln själv efter dennes anvisningar, sen är det verkligen inte mycket tid och kostnad att ansluta i vardera änden.

Mikael_L
Men egentligen går vi bakvägen här.
Du anger vad du har för säkringar i huset, men inte vad du vill driva med el i vagnen.
Har du inte stort effektbehov så säkrar man naturligtvis ner i matande ände och kan sen använda klenare och mycket billigare kabel.

Och så ska naturligtvis kristallkulan gnuggas lite, för att se om denna matning är/blir permanent för framtiden, och om det t.o.m kan bli ökat effektbehov i framtiden, så det inte väljs fel kabel och förläggningsätt.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.