Hej! Jag bor i en äldre lägenhet (50-60-talet) och skulle behöva hjälp angående mitt lamputtag i taket.
Jag har två ledningar (blå resp. röd) i taket. Ledningarna har varit fastskruvade i varsin "metallhylsa" som sedan suttit inuti ett lamputtag som har 3 hål (dvs 1 hål outnyttjat) - se bild IMG_1.
Jag har förlorat
den ena "metallhylsan" och det tycks inte finnas några att köpa längre. Själv kommer jag inte ha någon lampa i uttaget men jag behöver lämna uttaget användbart när jag har flyttat härifrån.
Jag var inne i lokala elaffären och sommarpersonalen var osäkra men föreslog byte till: lamputtag 2-pol. vinklat för sladd utan jord. Den kräver inte någon "metallhylsa" - se bild IMG_2.
Mina frågor: a) Har jag fått rätt råd? b) i sådant fall, vilken av ledningarna ska sättas i nedre resp. övre hålet som ses på IMG_2?
Jag har två ledningar (blå resp. röd) i taket. Ledningarna har varit fastskruvade i varsin "metallhylsa" som sedan suttit inuti ett lamputtag som har 3 hål (dvs 1 hål outnyttjat) - se bild IMG_1.
Jag har förlorat
Jag var inne i lokala elaffären och sommarpersonalen var osäkra men föreslog byte till: lamputtag 2-pol. vinklat för sladd utan jord. Den kräver inte någon "metallhylsa" - se bild IMG_2.
Mina frågor: a) Har jag fått rätt råd? b) i sådant fall, vilken av ledningarna ska sättas i nedre resp. övre hålet som ses på IMG_2?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter som ett bra råd.
Du har ojordat uttag nu (två kablar) och skall då ha ojordat sen också.
De gamla lampkontakterna med tre hål, fast två hylsor, är ju lite luriga också för det är lätt hänt att sätta i kontakten i fel hål och sen lyser inte lampan (lätt åtgärdat förvisso för det mesta, men ibland har man skruvat på huv, skärmar mm)
Det är växelström så vilken sladd som går i vilken kontakt har ingen som helst betydelse...
Intressant dock att du har en blå och en röd ledning - i gamla elsystem brukar röd vara jord, och sen körde man svart och vit har jag för mig :/
Blå och brun (alt. blå och svart eller vit) är ju den moderna varianten...om rätt färger har använts...
Men i gamla hus kan ju detta vara lite si och så iochför sig, så har det funkat förut så borde det funka nu om du bara byter lampkontakt
/K
Du har ojordat uttag nu (två kablar) och skall då ha ojordat sen också.
De gamla lampkontakterna med tre hål, fast två hylsor, är ju lite luriga också för det är lätt hänt att sätta i kontakten i fel hål och sen lyser inte lampan (lätt åtgärdat förvisso för det mesta, men ibland har man skruvat på huv, skärmar mm)
Det är växelström så vilken sladd som går i vilken kontakt har ingen som helst betydelse...
Intressant dock att du har en blå och en röd ledning - i gamla elsystem brukar röd vara jord, och sen körde man svart och vit har jag för mig :/
Blå och brun (alt. blå och svart eller vit) är ju den moderna varianten...om rätt färger har använts...
Men i gamla hus kan ju detta vara lite si och så iochför sig, så har det funkat förut så borde det funka nu om du bara byter lampkontakt
/K
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Skruva upp ett utanpåliggand uttag utan jord annars.
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Problemet är att det finns lampor som har en helrund stickkontakt som då inte passar i en modern kontakt med en rak sida.
Oftast finns gammalt materiel på loppisar till inga pengar.
Oftast finns gammalt materiel på loppisar till inga pengar.
...och då byter man till en modern kontakt, helst i samband med att man renoverar upp elen i lampan eller åtminstone kontrollerar den.Thomas_Blekinge skrev:
För att svara på TS fråga håller jag helt med om att man byter till en ojordad modern kontakt, som syns i bild. Man får vara lite varsam bara med dragavlastningen så att man inte krossar de enkelisolerade ledarna. Är man väldigt ambitiös trär man på lite krympslang eller en bit skal från en SKX.
Medlem
· Blekinge
· 12 277 inlägg
Denna gång håller jag med tommyB. Sista meningen är väldigt bra. Lycka till!!
Klicka här för att svara