Ska försöka få fram ström till en badrumsfläkt i vårt renoveringsprojekt. Provisoriskt innan badrum och el byts ut.
I badrummet finns en armatur ovan tvättstället som tänds med en brytare. Utöver det finns två vägglampor som tänds tillsammans. det är alltså 2 tryckknappar på brytaren. Den närmaste vägglampan mot brytaren till har ingen plint eller liknande så den verkar inte var kopplad i serie till nästa lampa som tänds med samma tryckknapp. alltså till första lampan finns bara svart(tandtråd?) och vit(nolla?). För övrigt det röret till höger ifrån apparatdosan där brytaren sitter.
Nu tänker jag att jag ska sätta en utanpåliggande kopplingsdosa istället för den första vägglampan och koppla på en kabel mot den nya fläkten därifrån.
Men jag fattar inte brytaren. Svart mot P borde ju vara fas, men det är samma färg på tändtråden därifrån, förutom en som är grön. Eller är grön fas? Vita i toppklämman är väl nolla. Skulle tro att elen är dragen vid en tillbyggnad på 70-talet.
Kan jag sätta är wago på svart som går till P och koppla den direkt mot den svarta som går ut till höger? Och låter en ny ledare gå från wagon till P?
I badrummet finns en armatur ovan tvättstället som tänds med en brytare. Utöver det finns två vägglampor som tänds tillsammans. det är alltså 2 tryckknappar på brytaren. Den närmaste vägglampan mot brytaren till har ingen plint eller liknande så den verkar inte var kopplad i serie till nästa lampa som tänds med samma tryckknapp. alltså till första lampan finns bara svart(tandtråd?) och vit(nolla?). För övrigt det röret till höger ifrån apparatdosan där brytaren sitter.
Nu tänker jag att jag ska sätta en utanpåliggande kopplingsdosa istället för den första vägglampan och koppla på en kabel mot den nya fläkten därifrån.
Men jag fattar inte brytaren. Svart mot P borde ju vara fas, men det är samma färg på tändtråden därifrån, förutom en som är grön. Eller är grön fas? Vita i toppklämman är väl nolla. Skulle tro att elen är dragen vid en tillbyggnad på 70-talet.
Kan jag sätta är wago på svart som går till P och koppla den direkt mot den svarta som går ut till höger? Och låter en ny ledare gå från wagon till P?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan du inte bara flytta en tändtråd till P?
Protte
Protte
Du kan aldrig lita på några färger. Det enda sättet att veta är att mäta!
Troligen är det dock så att svart är fas där den går in i P. Svart och grön på brytarens högra sida (i bild) går till respektive vägglampa. Den sista svarta, till vänster, går till armaturen ovan tvättstället. Inkommande rör verkar vara samma som den gröna går till så det finns troligen en kopplingsdosa på vägen där någonstans som du ev behöver hitta.
Att ändra installationen på sättet du beskriver är behörighetskrävande. När det dessutom rör sig om ett våtrum skulle jag dra mig för att fixa själv (med de kunskaper du förefaller ha). Att bara byta ut en armatur mot en kopplingsdosa är inte nödvändigtvis en bra ide, det beror på flera saker men framför allt placering/kapslingsklass på armaturen.
Finns JFB? Om det inte finns skulle jag starkt avråda dig från att överhuvudtaget pilla med anläggningen.
Troligen är det dock så att svart är fas där den går in i P. Svart och grön på brytarens högra sida (i bild) går till respektive vägglampa. Den sista svarta, till vänster, går till armaturen ovan tvättstället. Inkommande rör verkar vara samma som den gröna går till så det finns troligen en kopplingsdosa på vägen där någonstans som du ev behöver hitta.
Att ändra installationen på sättet du beskriver är behörighetskrävande. När det dessutom rör sig om ett våtrum skulle jag dra mig för att fixa själv (med de kunskaper du förefaller ha). Att bara byta ut en armatur mot en kopplingsdosa är inte nödvändigtvis en bra ide, det beror på flera saker men framför allt placering/kapslingsklass på armaturen.
Finns JFB? Om det inte finns skulle jag starkt avråda dig från att överhuvudtaget pilla med anläggningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Detta är en vanlig fråga, och mitt "enkla" svar är att man tar reda på vad varje ledare har för funktion och kopplar in det nya korrekt från början, med 100 % säkerhet. Det finns inga moment av chansningar på att en viss färg har en viss funktion etc. Och en JFB har ingen som helst bäring på om man "kan" pilla på anläggningen eller inte, dvs om man kan tillåtas göra fel.
En viktig faktor är att känna/bedöma anläggningen. Kan man lita på det man ser? Finns det tecken på att anläggningen är omgjord och risk för kreativa lösningar? Vill man chansa bör man kunna göra en riskbedömning, vilka risker finns i detta fall vid en felkoppling? Det kanske inte finns några farliga risker alls, normalt är det ofarligt att koppla vid en strömbytare, men hur mycket på fötterna behöver man för att dra den slutsatsen?
Är man ovan skulle jag inte rekommendera mätning för att ta reda på hur det är kopplat, eller jo resistansmätning i spänningslöst tillstånd kan man ju göra. Bättre tycker jag är att titta i angränsande dosor, rycka lite i ledarna och på så vis skapa sig en säker bild på hur kretsen ser ut.
Tommis gissning på hur det är kopplat är bra, som utgångspunkt för undersökningen. Troligen ser det ut precis som han säger, troligen.
En viktig faktor är att känna/bedöma anläggningen. Kan man lita på det man ser? Finns det tecken på att anläggningen är omgjord och risk för kreativa lösningar? Vill man chansa bör man kunna göra en riskbedömning, vilka risker finns i detta fall vid en felkoppling? Det kanske inte finns några farliga risker alls, normalt är det ofarligt att koppla vid en strömbytare, men hur mycket på fötterna behöver man för att dra den slutsatsen?
Är man ovan skulle jag inte rekommendera mätning för att ta reda på hur det är kopplat, eller jo resistansmätning i spänningslöst tillstånd kan man ju göra. Bättre tycker jag är att titta i angränsande dosor, rycka lite i ledarna och på så vis skapa sig en säker bild på hur kretsen ser ut.
Tommis gissning på hur det är kopplat är bra, som utgångspunkt för undersökningen. Troligen ser det ut precis som han säger, troligen.
Jag menade mer att TS inte skulle göra några ändringar i badrummets el om inte JFB fanns och skyddade åtminstone badrummet (men helst hela anläggningen). I övrigt håller jag helt med dig om att JFB inte har någon bäring på om man kan koppla. Antingen så vet man hur det ska kopplas eller så låter man bli!
Visst är det lättare att bara dra i trådarna och se vad som är vad. Det låter dock klämmigare med "Att mäta är att veta"
Det var för övrigt just resistensmätning med strömmen av som jag avsåg, eller som vissa säger "Summring". Detta kunde jag varit tydligare med.
Visst är det lättare att bara dra i trådarna och se vad som är vad. Det låter dock klämmigare med "Att mäta är att veta"
Det var för övrigt just resistensmätning med strömmen av som jag avsåg, eller som vissa säger "Summring". Detta kunde jag varit tydligare med.
Tack för era svar och omtanke. Min plan var att testa att koppla ur kabeln som jag tror är till lampan och se om den inåt fungerar längre. Då borde det ju vara den. När man rycker i sladdarna vid lampan så är det ju det två ledarna till höger i dosan som rör sig. Men vi kan anta att inkommande fas till brytaren går till P?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det borde vara inkommande fas på P. Men om det är felgjort (skapligt vanligt) så är det istället nolla. Man måste ta reda på vad det är för ledare som Bo skrev.
Anta, ja. Veta, nej.
Det enklaste är att bryta strömmen, koppla loss det du tror är inkommande, isolera den med en wago222 eller ubåt och sedan kontrollera med en spänningsprovare att det bara är den tråden som har spänning när du slår till igen.
Det enklaste är att bryta strömmen, koppla loss det du tror är inkommande, isolera den med en wago222 eller ubåt och sedan kontrollera med en spänningsprovare att det bara är den tråden som har spänning när du slår till igen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Nu när du ryckt och funnit att det även stämmer med vad som syns på bilden tycker jag inte det är så mycket mer att tillägga. Du kan göra som prototypen skrev och flytta den ensamma svarta vid pil ut till anslutningen vid P då har du konstant matning vid gamla lamputloppet, alternativt bara låta den brytaren vara tillslagen konstant.
Och det är ok oavsett om fas och nolla är omkastat så att svart är nolla, allt är ganska klart genom vad som syns på bilden och din beskrivning efter ryckandet ännu mer klarlagt.
Och det är ok oavsett om fas och nolla är omkastat så att svart är nolla, allt är ganska klart genom vad som syns på bilden och din beskrivning efter ryckandet ännu mer klarlagt.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Även TS ska förstå när det är "klart", hur man tar reda på vilka risker som finns och inte finns i just detta fall. Frågan ställs ju för att något är oklart. Det förutsätter t.ex det självklara att vi vet att det är en fungerande krets idag, att strömbrytare och lampor faktiskt fungerar. Det vet ju TS, och det framgår nästan av inledningsinlägget att det är så... Masonitbitar som påbyggnadsring väcker samtidigt misstankar om att det kan finnas fler kreativa lösningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
