Jag är farten med att byta ut mätartavlan och undrar om denna skulle kunna fungera
http://www.garo.se/installation/matartavlorblock/matartavlor/appar-tav-m2-2270837
Jag kommer att behålla huvudsäkringarna och eftersom mätaren sitter precis vid elcentralen så finner jag inget behov av en brytare på tavlan.
http://www.garo.se/installation/matartavlorblock/matartavlor/appar-tav-m2-2270837
Jag kommer att behålla huvudsäkringarna och eftersom mätaren sitter precis vid elcentralen så finner jag inget behov av en brytare på tavlan.
Lite tunt med info, men gör ett försök att svara. (en bild på befintlig anläggning hade hjälpt lite)Odjuret skrev:
Vilket effektbehov har du? 16-25A eller 35-63A eller 80A>
Antar att du är en villa ägare dvs. <25A
Var sitter dina mätarsäkringar idag?
Har du säkringar i befintlig mätartavla idag?
Om de sitter före befintlig mätartavla, då kan du välja en mätartavla utan säkringar.
Blanda inte ihop servisäkringar med mätarsäkringar? en del fastigheter har båda.
Har befintlig mätartavla brytare?
Gruppcentralen har den en huvudbrytare? Hur är statusen på den brytaren?
Om gruppcentralen som sitter brevid har brytare som klarar att bryta med last, så kan du välja en mätartavla utan brytare.
En påminnelse!
Komihåg att byte av mätarplats/tavla är behörighetskrävande och anmälningspliktigt till nätägaren.
men givetvis får du köpa in materiel inför arbetet
Redigerat:
Med tanke på att befintlig anläggning håller på att bytas ut är det svårt med bild...
Men huvudsäkringen idag är på 20A. Idag sitter allting samlat. Mätaren och centralen sitter på en armlängdsavstånd.
Elmätaren är den typen som man kan bryta strömmen med. Det sitter en huvudbrytare under centralen, men som elverket inte gillar att man använder... Min tanke är att behålla huvudsäkringarna.
En anledning till att helt enkelt skippa brytare och använda den som sitter på mätaren är att tavlan blir mycket mindre.
Tja.. Du måste vara behörig för att kunna anmäla till erverket att man vill byta tavla.... Där räcker det inte ens med att arbeta under någon som har behörighet.
Men huvudsäkringen idag är på 20A. Idag sitter allting samlat. Mätaren och centralen sitter på en armlängdsavstånd.
Elmätaren är den typen som man kan bryta strömmen med. Det sitter en huvudbrytare under centralen, men som elverket inte gillar att man använder... Min tanke är att behålla huvudsäkringarna.
En anledning till att helt enkelt skippa brytare och använda den som sitter på mätaren är att tavlan blir mycket mindre.
Tja.. Du måste vara behörig för att kunna anmäla till erverket att man vill byta tavla.... Där räcker det inte ens med att arbeta under någon som har behörighet.
OK
tänk på att kommande mätare inte med all säkerhet kommer att innehålla brytare.
Kom på att detta styrs av SS 4370140 (kommer inte åt den standarden här hemma) har för mej att det är krav på extern brytare, dvs det räcker ej med brytaren som är inbyggd i en del mätare.
Att elverket inte tycker om att du bryter på den befintliga brytaren beror troligtvis på att de tappar mätinsamlingen efter som mätaren blir spänningslös.
Dagens mätartavlor är kopplade så att brytaren sitter efter mätaren, dvs mätaren är spänningssatt vid avslagen brytare
Japp det är den behörige som anmäler till nätägaren.
Kom på att detta styrs av SS 4370140 (kommer inte åt den standarden här hemma) har för mej att det är krav på extern brytare, dvs det räcker ej med brytaren som är inbyggd i en del mätare.
Att elverket inte tycker om att du bryter på den befintliga brytaren beror troligtvis på att de tappar mätinsamlingen efter som mätaren blir spänningslös.
Dagens mätartavlor är kopplade så att brytaren sitter efter mätaren, dvs mätaren är spänningssatt vid avslagen brytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kolla med nätägaren vad de vill ha för mätarplatsstorlek. Jag vet att det finns flera olika och vissa nätägare har krav på att det ska vara en specifik storlek. Den du länkade fanns i både 1 och 2, där jag misstänker att du vill ha 1 för att få den så liten som möjligt.
Du har rätt... Tänkte inte så långt att mätaren kan komma att bytas ut... Då behövs en brytare på tavlan....HSP skrev:OK
Då var det avgjort.... Tänk va enkelt livet är!
Om vi nu skippar alla detaljer och brytare och huvudsäkringar..... Skulle den tavlan jag länkade till vara godkänd?
Då blir det en tavla med mätare!
Tack för hjälpen!
Hur är det, om man sätter denna mätartavla med inbyggd normcentral
http://www.garo.se/storage/ma/774dd...3a2714334/112-360-0-jpg.Jpeg/8/2270828_1.jpeg
Är det då OK att låta huvudbrytaren under mätaren agera huvudbrytare för ev säkringscentral i mätartavlan, eller måste det sitta en HB till på första plats i normkomponentsutrymmet?
http://www.garo.se/storage/ma/774dd...3a2714334/112-360-0-jpg.Jpeg/8/2270828_1.jpeg
Är det då OK att låta huvudbrytaren under mätaren agera huvudbrytare för ev säkringscentral i mätartavlan, eller måste det sitta en HB till på första plats i normkomponentsutrymmet?
Det är helt ok med bara den brytaren och den är numera kopplad efter mätaren så kommunikationen störs inte.
I TS fall skulle det gå utan brytare i tavlan om det sitter en i centralen direkt invid. Däremot är inte ev brytare inbyggda i mätaren användbara som regelrätt huvudbrytare det är ett relä som tom kan vara möjligt att fjärrstyra. Men som sagt red ut med den som anmäler jobbet så inte nätägaren behöver ha synpunkter, inte omöjligt du kan få som du vill.
Och i den kära behörighetsfrågan.
Odjuret: "Tja.. Du måste vara behörig för att kunna anmäla till erverket att man vill byta tavla.... Där räcker det inte ens med att arbeta under någon som har behörighet."
Jo det räcker gott att arbeta under överinseende i det fallet också.
I TS fall skulle det gå utan brytare i tavlan om det sitter en i centralen direkt invid. Däremot är inte ev brytare inbyggda i mätaren användbara som regelrätt huvudbrytare det är ett relä som tom kan vara möjligt att fjärrstyra. Men som sagt red ut med den som anmäler jobbet så inte nätägaren behöver ha synpunkter, inte omöjligt du kan få som du vill.
Och i den kära behörighetsfrågan.
Odjuret: "Tja.. Du måste vara behörig för att kunna anmäla till erverket att man vill byta tavla.... Där räcker det inte ens med att arbeta under någon som har behörighet."
Jo det räcker gott att arbeta under överinseende i det fallet också.
Ja det var ju bra.GK100 skrev:
Jag har inte sett den mätartavlan förut, men det verkar vara praktiskt i vissa tillfällen att kunna få både mätarplats och säkringscentral sådär, om man nu klarar sig med 16 normplatser.
T.ex. vid renovering av gamla lägenheter, eller i fritidshus, eller kanske i någon mer kommersiell anläggning där det inte behöver vara så många säkringar efter mätaren.
Eller varför inte sätta åskskydd-mellanskydd där, direkt vid mätaren, sen lite huvudledning till gruppcentralen.
Och för att trassla till detta lite så gick det för min del (Fortum) alldeles utmärkt för vem som helst att göra föranmälan, men färdiganmälan måste göras av behörig elinstallatör, som i och med detta även intygar att anläggningen är kontrollerad om jag förstått det rätt. Det var förvisso ganska länge sedan.elmont skrev:
Om man inte överlåter till sin elektriker att ha koll på detta får man nog alltså kolla upp specifikt vad som gäller för den aktuella nätägaren.
Nog svårt att hitta någon där inte tidigare nämnd delegationsordning är giltig och att vem som helst skulle korrekt kunna föranmäla har jag ganska svårt att tro. Allt är ju möjligt särskilt med lite missuppfattningar på båda sidor så för all del men knappast formellt och speciellt inte lite tillbaks i tiden.