7 431 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Förlägga 12V kabel i rör eller ej?
Tvungen och tvungen.. Är bra där det går! Kablar till sådana där "belysningsstenar" har jag lagt utan rör direkt under stenarna några gånger. De ligger ju skyddade och kablarna går ju ändå inte att byta ut så då ger det inget att ha rör.
Ska du dra en 12V kabel från huset över gräsmattan till ett träd du ska belysa tex så är det ju väldigt bra att lägga denna i rör så att den går att byta ut, eller ev komplettera med mer kabel till annat.
Ska du dra en 12V kabel från huset över gräsmattan till ett träd du ska belysa tex så är det ju väldigt bra att lägga denna i rör så att den går att byta ut, eller ev komplettera med mer kabel till annat.
Varför skulle man inte få förlägga 12V och liknande i flex slangar?
Jag har nog 1km slang i min trädgård som elektrikern har fixat åt mig. 750N typen, grå. I den har jag högtalarkablar, LED belysning, ethernet, TV, lite givare, och när poolen är färdig kommer det finnas signaler för 3 touchdisplayer för styra musiken, etc, mm.
Jag har nog 1km slang i min trädgård som elektrikern har fixat åt mig. 750N typen, grå. I den har jag högtalarkablar, LED belysning, ethernet, TV, lite givare, och när poolen är färdig kommer det finnas signaler för 3 touchdisplayer för styra musiken, etc, mm.
Vad det gäller 12 V, får kablarna dras i vatten slang om man vill! Det står ingenstans att VP rör får icke placeras utomhus! Förbjudet gäller endast i samband med 240/400V!
Dra kabeln i VP rören. Det blir lättare att byta sen.
Dra kabeln i VP rören. Det blir lättare att byta sen.
Jag tänkte väcka liv i den här tråden igen. Jag funderar på att installera ett 12V system i trädgården. Funderar på att dra elen från en bod till rabatten, så att transformatorn får vara inomhus. Kabeln måste ner i marken och snart kommer markläggaren och gör om plattsättningen så då vill jag passa på att dra ett rör under plattläggningen. Nu undrar jag om ni har några tips på hur man får det snyggt där elen kommer upp i rabatten? Funderar på att använda en Pem-slang. Har inte känt och klämt på dessa men gissar på att de är ganska styva. När röret kommer upp i rabatten så vill jag inte att rörmynningen pekar mot himlen och att det samlas vatten i röret. Hur får man till en snygg avslutning?
Kommer att ha ett liknande system som det här:
Kommer att ha ett liknande system som det här:
Hur du än gör kan du räkna med att få vatten i slangen om du inte förseglar bägge ändar med silikon. Det räknar man med och ska därför göra ett par hål i slangens lågpunkter så att det kan dräneras ut. Sladdarna du ska ha i ska ju ändå vara godkända för utomhusbruk.
Sen så är det alltid en bra ide att dra rör under plattsättningar och annat som är besvärligt att göra om. I så fall skulle jag dra en gulslang så att du kan dra i 230V också om behovet uppstår. Försegla änden med lite fogskum eller något och lägg ner i rabatten. Glöm inte att skriva upp på något bra ställe var den är...
Sen så är det alltid en bra ide att dra rör under plattsättningar och annat som är besvärligt att göra om. I så fall skulle jag dra en gulslang så att du kan dra i 230V också om behovet uppstår. Försegla änden med lite fogskum eller något och lägg ner i rabatten. Glöm inte att skriva upp på något bra ställe var den är...
Klicka här för att svara