Köpte lite led armaturer från ikea som ska sitta under köksskåpen tänkte jag. Till mitt stora förtret ser jag nu att armaturen är ojordad med aluchassin. Kan man ansluta jord till höljet o så är man ok?

Nej du ska inte jorda en armatur som inte från början var avsedd att jordas. Den är högst troligt dubbelisolerad ( symbolen är en fyrkant inuti en annan fyrkant) och får då inte jordas.

Ahh tack för snabbt svar! Stämmer bra att den har den symbolen. Noterar dock att jag har potentialskillnad mellan chassi o nolla på ca 20-30v. Känns inte bra så blir köpa nytt.

Sen kan jag bli lite trött på att ikea säljer köks led som inte är jordade. Visserligen utgången modell men var väl otroligt länge sen det var okay med ojordat i kök?

Om du tittar på de flesta köksapparater, tex. din elvisp så ser du att den inte är skyddsjordad tex. ;) Det är alltså helt OK.

Det är fortfarande helt OK med ojordat OM det är dubbeltisolerat. Och mät mellan chassi och vattenledning i stället, men det kan vara lite lurigt med moderna mätinstrument som är lite "för känsliga".

Potentialskillnaden beror med stor säkerhet på kapacitiv koppling, där spänningsförande ledare går nära metallen så kopplas en svag ström över genom kaopacitans. Den kan motsvara rätt hög spänning, men orkar bara driva någon enstaka mikroampere. Dvs. den "kortsluts" till noll om den belastas.

Om du provar att bara hålla i multimeterns prob, samtidigt som den andra ligger mot jord så kommer du att se ett antal V, pga samma effekt.

elmont skrev:
Det är fortfarande helt OK med ojordat OM det är dubbeltisolerat. Och mät mellan chassi och vattenledning i stället, men det kan vara lite lurigt med moderna mätinstrument som är lite "för känsliga".
Kör mellan chassi i vattenledning det är där jag har pendlande 0-30v. Anledningen att jag funderade lite innan jag monterade upp var just det att det vibrerar i chassit när man har den ansluten o drar handen över den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.