4 834 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Jorda tidigare ojordad led armatur
Ahh tack för snabbt svar! Stämmer bra att den har den symbolen. Noterar dock att jag har potentialskillnad mellan chassi o nolla på ca 20-30v. Känns inte bra så blir köpa nytt.
Sen kan jag bli lite trött på att ikea säljer köks led som inte är jordade. Visserligen utgången modell men var väl otroligt länge sen det var okay med ojordat i kök?
Sen kan jag bli lite trött på att ikea säljer köks led som inte är jordade. Visserligen utgången modell men var väl otroligt länge sen det var okay med ojordat i kök?
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Potentialskillnaden beror med stor säkerhet på kapacitiv koppling, där spänningsförande ledare går nära metallen så kopplas en svag ström över genom kaopacitans. Den kan motsvara rätt hög spänning, men orkar bara driva någon enstaka mikroampere. Dvs. den "kortsluts" till noll om den belastas.
Om du provar att bara hålla i multimeterns prob, samtidigt som den andra ligger mot jord så kommer du att se ett antal V, pga samma effekt.
Om du provar att bara hålla i multimeterns prob, samtidigt som den andra ligger mot jord så kommer du att se ett antal V, pga samma effekt.
Produkter som diskuteras: "multimeterns"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kör mellan chassi i vattenledning det är där jag har pendlande 0-30v. Anledningen att jag funderade lite innan jag monterade upp var just det att det vibrerar i chassit när man har den ansluten o drar handen över den.elmont skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden